De Serie

'The Little Drummer Girl' speelt met de dubbelzinnigheden van de spionagewereld

Beeld x

‘The Little Drummer Girl’ speelt met de dubbel-zinnigheden van de spionagewereld. List en bedrog zijn belangrijker dan spanning.

Sommige series moeten je veroveren. Bij ‘Berlin Alexanderplatz’ had ik aanvankelijk moeite met de geëxalteerde speelstijl. Twee afleveringen later was ik verliefd. Die liefde is er jaren later nog steeds. Playing hard to get is ook wat John le Carre’s ‘The Little Drummer Girl’ doet. Deze zesdelige adaptatie komt van hetzelfde BBC-team dat in 2016 Le Carré’s ‘The Night Manager’ produceerde, maar de regie is deze keer van ‘Oldboy’-regisseur Park Chan-wook, de Koreaan die zijn reputatie vestigde met een wraakfilm over een man met een hamer. 

Hier is die wreedheid vervangen door een schijnbaar eindeloze reeks details van een internationale spionage-operatie, waarover zo meer. Het is een vast onderdeel van de mist die Le Carré in zijn boeken optrekt, samen met de morele ambiguïteit van spionageoperaties en hun gewelddadige repercussies, omdat de ene actie de andere nou eenmaal uitlokt.

Het is een stijlvolle, soms zelfs lyrische adaptatie, op een jaren zeventig snorren- en leren jasjes-achtige manier, die je kriskras door Europa stuurt, van pittoreske pleintjes in Zuid-Duitsland naar de Akropolis in Athene en terug via Oostenrijk en Londen. Want op het scherm zitten spionnen nooit stil, waarschijnlijk tot ergernis van medewerkers van geheime diensten wereldwijd, die in anonieme kantoren vooral data op een scherm zitten te analyseren.

Kers

De serie begint met een explosie in het huis van een Israëlische diplomaat, die niet de diplomaat maar wel zijn 8-jarige zoon treft. Al snel blijkt de ongrijpbare Palestijnse explosievenexpert Khalil achter de aanslag te zitten, een man die de Israëliërs al zeker een decennium proberen te pakken. Het lukt ze wel om Khalils broer in de val te laten lopen, het begin van een omvangrijke en niet altijd even overzichtelijke operatie om het meesterbrein te pakken. Maar laten we wel wezen: wanneer zijn spionageoperaties wel overzichtelijk? Leugens dus. Verdomde leugens en politiek.

Leider van de Israëlische operatie is de illustere Martin Kurtz, gespeeld door Michael Shannon, een acteur die in een lange trenchcoat en met bromsnor geboren lijkt. Bijgestaan door de zwijgzame Joseph (Alexander Skarsgard die hier, gezien zijn gebogen postuur, voortdurend gebukt lijkt te gaan onder het leed van de wereld), rekruteert hij een Britse actrice, Charlie (Florence Pugh), de echte hoofdrolspeelster van de serie, die via allerlei omwegen en subplotjes in stelling wordt gebracht om Khalil te vangen.

Interessant voor de liefhebber van het genre, maar het is nog niet eens de kers op de taart. Er zit iets opzichtig kunstmatigs in de serie: een laag in het verhaal en in de manier waarop dat verhaal wordt verteld, die heel bewust speelt met de kunstmatigheid, de dubbelzinnigheden en de performances van de spionagewereld. De hoofdrol is niet voor niets een actrice die een actrice speelt. Die dubbelheid geeft de serie karakter, samen met het prachtige design (let alleen al op het kleurgebruik), maar zet je als kijker onvermijdelijk ook op afstand: er wordt immers minder met spanning en des te meer met list en bedrog gespeeld.

In zo’n wereld bestaat geen zwart en wit. Alleen grijs. Le Carré doet ook niet aan keurige oplossingen, weten we, alleen aan mist en nog meer mist. Elke oplossing is tijdelijk. “Je kunt de duivel niet vermoorden”, zegt Kurtz in de serie. “Alleen degene die hem speelt.”

The Little Drummer Girl is vanaf vrijdag te zien op NPO 2.

In ‘De Serie’ wordt iedere week een serie besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders. Lees hier meer afleveringen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden