Recensie

'The Lawyer' draait vooral om wraak

Beeld uit 'The Lawyer'. Beeld the lawyer

Net als Elektra en Orestes willen broer en zus Nordling de dood van hun ouders wreken. Daarvoor zijn ze bereid ver te gaan.

Frank Nordling heeft last van tinnitus. Niet zo'n tergende constante fluittoon in zijn oren, maar een hoge piep. Die irritante piep speelt op bij nare herinneringen, of als de jonge advocaat onder hoogspanning staat. Dat laatste doet hij in de Zweeds/Deense serie 'The Lawyer' (Advocaten) voortdurend, en nare herinneringen heeft hij ook genoeg. En dus grijpt Frank Nordling vaak naar zijn oor en horen wij een snerpende hoge toon.

Als jongetje zag Frank hoe zijn adoptieouders voor zijn ogen in hun auto werden opgeblazen door een bom. Hijzelf had in het wegrestaurant gedraald om in de auto te stappen, omdat een vreemde man hem een gele bal schonk, waar hij treuzelend op de parkeerplaats mee aan het stuiteren was. Die bal redde zijn leven. Franks zusje Sara had net ruzie gemaakt met haar moeder en was met haar bokkige gedrag ook nog net niet in de auto gestapt. Broer en zus bleven gespaard, maar werden in verschillende pleeggezinnen ondergebracht.

Ingewikkelde afrekening uit het verleden

Dit is het uitgangspunt van de nieuwe serie, bedacht door Jens Lapidus (zelf vijftien jaar lang strafadvocaat geweest), Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt. Die laatste was het brein achter het zeer succesvolle 'The Bridge', waarvan het vierde en laatste seizoen onlangs uitkwam. Die brug, de beroemde 16 kilometer lange Øresundbrug tussen Malmö en Kopenhagen, figureert een paar keer in The Lawyer, niet prominent maar meer als een subtiele verwijzing naar die eerdere serie. De verbindende brug geeft verder aan dat we hier opnieuw van doen hebben met Zweden en Denen, de talen worden door elkaar gesproken, die samen een ingewikkelde afrekening uit het verleden moeten oplossen.

Het draait in de serie vooral om wraak. Wraak, vergelijkbaar met die van Elektra en Orestes, ook broer en zus, die in de Griekse tragedie 'Elektra' van Sophocles de dood van hun vader wreken. Maar hoe ver ga je voor die wraak? Zus Sara werkt bij de politie in Malmö en ontdekt wie er achter de moord op hun ouders zat. Haar broer, een succesvolle advocaat bij een integer kantoor, is eerst onwillig, maar is bereid van kantoor te switchen. Zo infiltreert hij bij het advocatenkantoor dat al jaren de zaken behartigt van de ijzige beroepscrimineel Thomas Waldman, verantwoordelijk voor de dood van zijn ouders.

Verrassende verhaallijnen

Mooi hoe Frank balanceert op de rand van het toelaatbare en er soms met rampzalige gevolgen overheen duikelt. Mooi ook hoe zus Sara al even gelaagd is als karakter. Een gescheiden moeder, hopend op de voogdij over haar zoontje, die ze door haar roekeloze gedrag en haar heroïneverslaving waarschijnlijk nooit zal krijgen. "Familie is het allerbelangrijkste in het leven", houdt de keiharde Waldman zijn nieuwe advocaat voor. Zo'n beetje iedereen in deze tiendelige serie wordt met die uitspraak geconfronteerd.

Het script volgt verrassende verhaallijnen, die uiteindelijk mooi in elkaar grijpen. Met iedere aflevering wordt de schroef steviger aangedraaid en stijgt de spanning. Aan het einde worden de gevoelens van wraak en rechtvaardigheid op een nogal verrassende wijze ingelost, zodat je als kijker min of meer bevredigd achterblijft. En toch is dat einde tegelijk ook extreem dubbelzinnig en roept het enorm veel vragen op. Vragen waarop wellicht een antwoord komt in het volgende seizoen dat inmiddels is aangekondigd.

'The Lawyer' is te zien op dvd en op lumiere.com

Lees ook de filmrecensies waarin elke week de nieuwste films besproken worden door onze recensenten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden