Filmrecensie The Irishman

‘The Irishman’ herenigt Scorsese met de acteursbende van weleer

Robert De Niro en Joe Pesci. De acteurs krijgen in de film een digitale verjongingskuur.

The Irishman
Regie: Martin Scorsese
Met Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Harvey Keitel en Anna Paquin
★★★★☆

‘The Irishman’ laat goed zien hoe de kaarten zijn geschud in filmland. De New Yorkse regisseur Martin Scorsese had 150 miljoen dollar nodig voor zijn grootscheepse, drieënhalf uur durende misdaaddrama. Hollywood wilde er niet aan. Netflix wel. En zo verschijnt The Irishman twee weken voor uitbreng op het streamingplatform in de bioscoop, waar het epos toch echt thuishoort.

Voor wie opgroeide met Scorsese’s misdaadfilms, waaronder de seventiesklassiekers ‘Mean Streets’, ‘Taxi Driver’ en ook latere films als ‘Goodfellas’ en ‘Casino’ is het ontroerend om Scorsese (76) herenigd te zien met de acteursbende van weleer: Robert De Niro (76), Joe Pesci (76) en Harvey Keitel (80), aangevuld met de nieuwkomer in Scorsese-land Al Pacino (79). Oude mannen zijn het nu, die voor een terugblik in de tijd circa dertig jaar jonger zijn gemaakt met het nieuwste technische snufje: de-aging. De kerels hebben allemaal een digitale verjongingskuur ondergaan.

Vreemd is het om De Niro opeens weer als veertiger te zien: zijn gezicht is gladder, terwijl het loopje van de oude man is gebleven. Je went er wel aan, naarmate het verhaal vordert. De Niro is Frank Sheeran die als tachtiger vanuit een verzorgingstehuis terugkijkt op zijn leven in de georganiseerde misdaad in naoorlogs Amerika. Hoe hij als oorlogsveteraan zonder opleiding en perspectief hand- en spandiensten ging verrichten voor de beruchte maffiabaas Russell Bufalino (Joe Pesci) enerzijds en de corrupte vakbondsleider Jimmy Hoffa (Al Pacino) anderzijds. Het boek waarop Scorsese zijn film baseerde, ‘I Heard You Paint Houses’ van Charles Brandt, is een verslag uit eerstehand van een huurmoordenaar die steeds meer tussen twee vuren komt te staan.

Gelukkig, er is toch nog een vrouw in het spel

Aan alles voel je dat Scorsese een Godfather-achtige sage heeft willen maken, over familie en vrienden, loyaliteit en verraad. Met een melancholische ondertoon en bekende details: een doopsel afgewisseld met een geweldsexplosie.

Er zijn dingen die niet meevallen. Het studio-decor is af en toe te opzichtig. De geluidsband lijkt aanvankelijk een omgevallen jukebox. Ook zijn er de bekende, oeverloze machodialogen die soms een glimlach tevoorschijn toveren, maar soms ook helemaal niet.

Pakkend is wel hoe de film waaierend door de tijd laat zien hoe de georganiseerde misdaad infiltreerde in alle geledingen van de Amerikaanse samenleving, tot de politiek aan toe. De film hint subtiel naar theorieën die beweren dat de onderwereld in de jaren zestig achter de moord op president John F. Kennedy en senator Robert F. Kennedy zat. Beiden zaten de corrupte vakbondsbaas Jimmy Hoffa op de nek.

Zelf wees Scorsese onlangs op enkele technieken die zowel worden gebruikt door de misdadigers als door de huidige Amerikaanse president om te krijgen wat ze willen. Hij wees op de manier waarop druk wordt toegepast, en hoe dingen worden gezegd en niet gezegd.

In The Irishman wordt het allemaal opgediend als een Faustiaans drama met De Niro’s Frank Sheeran als de man die zijn ziel verkoopt aan de duivel, en zijn dochter – gelukkig, er is toch nog een vrouw in het spel – als het stille geweten van de film.

Vanaf vandaag te zien in de bioscoop, en vanaf 27 november op Netflix. 

Lees ook:

Martin Scorsese brengt het muzikale circus van Bob Dylan in beeld

The Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese is een bijna tweeënhalf uur durende film die generatiegenoot Martin Scorsese van Dylans kleurrijke, muzikale revue maakte.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden