FilmrecensieThe High Note

Grace Davis (Tracee Ellis Ross) is een superster in de overweldigende muziekscene van Los Angeles. Beeld
Grace Davis (Tracee Ellis Ross) is een superster in de overweldigende muziekscene van Los Angeles.

The High Note
Regie: Nisha Ganatra
Met Dakota Johnson, Tracee Ellis Ross, Kelvin Harrison jr
★★★★☆

Weinig pretenties, groot vermaak: ‘The High Note’ is een lieve, goed gemaakte film met veel muziek. Nog meer? Eigenlijk niet nee, maar dat is meer dan voldoende. De film is bovendien een leuke ‘doorbraak’ van Tracee Ellis Ross. De actrice uit ‘Black-ish’ heeft als dochter van Diana Ross haar hele leven niet durven zingen, maar blijkt dat uitstekend te kunnen. Ze speelt een muzikale diva die avond aan avond met glitterjurken en plakwimpers stadions vol fans plat krijgt. Maar hoe, halverwege de veertig, nu verder?

Het showcircuit van Las Vegas ligt als eindstation voor de hand, maar liever heeft ze een rangeerterrein, met meer opties. Haar persoonlijk assistente en producer in spe Maggie (Johnson) heeft wel ideeën. De nerdy muziekgek die in de buurtsuper in discussie raakt over het werk van Sam Cooke en Bruce Springsteen, heeft de beschermende vleugel van het idool waar ze voor werkt nodig. Maar andersom geldt dat ook, zo blijkt.

Zo ontstaat een goedaardige buddyfilm waarin twee vrouwen elkaar leren artistieke ruimte op te eisen. Thema’s als leeftijd, sekse en ras zijn onderwerp van gesprek, maar de makers hebben vooral een lichtvoetige kijk op de muziekindustrie. De drammerige manager, de ijdele geluidstechnicus komen langs, net als de radio-dj met encyclopedische kennis en een ongepolijst jong talent. Met gevatte dialogen komen alle acteurs luchtig tot hun recht, inclusief Ice Cube en Bill Pullman in dankbare bijrollen.