Textielontwerpen uit de Amsterdamse School

De Amsterdamse School heeft het karakter van de stad Amsterdam net zozeer bepaald als de 17de- en 18de-eeuwse grachtengordel. Achter de sculpturale gevels met ronde gemetselde hoeken, ingewikkelde metselverbanden, erkers, torentjes en natuurstenen ornamentiek gingen over het algemeen eenvoudige woningen voor arbeiders schuil.

Toch was het hoogste streven van de architecten van de Amsterdamse School om een gebouw als een totaalkunstwerk te ontwerpen, waarbij interieur en exterieur een geheel vormden. Sommige architecten, zoals Piet Kramer en Michel De Klerk, ontwierpen ook meubels maar die waren veel te duur voor de gewone man. Slechts in een aantal villa's (Bergen) en in een aantal openbare gebouwen (Scheepvaarthuis en Tuschinski Theater te Amsterdam, Bijenkorf te Den Haag) konden zij hun ideeën over het totaalontwerp realiseren, waarbij meubels, lampen, en glas-in-loodramen een belangrijke plaats innamen. Er zijn echter nauwelijks voorbeelden van textielontwerpen van Amsterdamse School-architecten bekend. In een publicatie en een tentoonstelling van het Textielmuseum te Tilburg over 'Amsterdamse School Textiel 1915-1930', is te zien hoe meubelstoffen, wandbespanningen, gordijnstoffen, lampenkappen, vloerkleden, schoorsteenlopers, boekbanden en sjaals beïnvloed werden door de vormentaal van Amsterdamse School-architectuur. Veel sierkunstenaars, zoals Jac. Jongert, Cornelis van der Sluys en Anton Hamaker, werkten in een expressieve, decoratieve stijl, die goed aansloot bij of beïnvloed werd door de Amsterdamse School. Jaap Gidding is de bekendste, hij kreeg nogal eens interieuropdrachten van Amsterdamse School-architecten. Zijn vloerkleden in de zogenaamde Tuschinski-stijl (vanaf 1920) verrassen anno 1999 nog steeds, door hun gewaagde kleurencombinaties en grillige patronen. Het dessin was populair en werd vanaf 1925 machinaal vervaardigd.

In het kader van deze tentoonstelling vindt vanmiddag van 14 tot 16 uur een expertisemiddag plaats. Bezoekers kunnen een toegepaste-kunstobject uit de periode 1880-1940 meenemen en kunsthandelaar Frans Leidermeijer, bekend van het tv-programma 'Tussen kunst en kitsch', zal er zijn licht over laten schijnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden