Interview Cultuur

Tentoonstelling Time Travellers laat het werk zien van moeder én zoon

Moeder Pieternel en zoon Jeroen Eisinga, dertig jaar geleden samen op de brommer, nu samen op een tentoonstelling. Beeld -

De tentoonstelling Time Travellers neemt bezoekers mee naar het vroege werk van Pieternel (86) en Jeroen (53) Eisinga. Zijn films zijn bekend, haar ‘steengoede’ wandkleden (nog) niet.   

Nog een paar centimeter te gaan en dan is het af: het wandkleed waar Pieternel Eisinga (86) al jaren aan werkt. Toen ze er net aan begonnen was, sloeg de ‘vermoeidheidsziekte’ toe, vertelt ze. Het in geel- en wittinten opgebouwde sculpturale werk van touw, zijde en katoen is de blikvanger in de expositieruimte op het landgoed Viervaart in het dorp Groede in Zeeuws-Vlaanderen. Ze hoopt het kleed af te kunnen maken tijdens de tentoonstelling, waar ook films van haar zoon Jeroen (53) worden getoond. Voor het eerst exposeren moeder en zoon Eisinga samen. 

De duo-expositie was het idee van Jeroen Eisinga, die bekend staat om zijn controversiële films, waarin het lijden, persoonlijk gevaar en vergankelijkheid centraal staan. Voor de film ‘Springtime’ liet hij zich overwoekeren door bijen - hij overleefde het ternauwernood. Zijn laatste film ‘Nightfall’ toont een kudde schapen die om een wak heen staat in een sneeuwstorm op een bevroren meer. 

De expositie Time Travellers op Viervaart zoomt in op het vroege werk van moeder en zoon.  Pieternel exposeerde vooral in de jaren ‘70. Haar wandkleden waren al veel te lang niet meer te zien, zegt Jeroen. “Haar werk verdient het om herontdekt te worden.” 

Uienschillen

Pieternel Eisinga werd opgeleid aan de kunstacademie Sint-Joost in Breda, in deeltijd, want ze had vier kleine kinderen. Ze ontwerpt en maakt wandkleden van allerlei materialen, van sisaltouw tot zelf gesponnen wol, die ze ook zelf verft, door ze bijvoorbeeld met uienschillen te koken voor een roestbruine tint. Ze kreeg les van de Poolse weefster Jolanta Owidzka, die in de jaren zestig zo experimenteel werkte dat wandkleden niet meer als ambacht maar als kunst werden gezien.

Dat het werk van zijn moeder ‘steengoed’ is, komt volgens haar zoon ook doordat ze niet ‘gehinderd’ is door kunstwereld, maar altijd ‘vanuit haar eigen kracht’ heeft gewerkt. Pieternel: “Als het ene wandkleed af was, moést ik meteen aan het volgende beginnen. Vaak zat ik om 4 uur ‘s morgens achter het weefraam. Dan kon ik niet meer slapen en was het nog rustig in huis.”     

Sommige van haar kleden zijn gebaseerd op de rauwe energie van het industrieterrein in Waspik waar het gezin woonde, naast de polyester-botenfabriek van vader Eisinga. Ze borrelt nog steeds van ideeën, vertelt ze, al werkt haar lijf niet altijd mee. In haar volgende wandkleed wil ze ook stokken verwerken. “Ik droog al jarenlang de harde stengels van planten uit de tuin. Daar moet ik nu toch echt een keer iets mee gaan doen.” Jeroen: “Ik ben weleens jaloers op die oerkracht in haar.”

Time Travelers is t/m 29 sept. te zien op het landgoed Viervaart in Groede, Zeeuws-Vlaanderen. Openingstijden za en zo 13-17 u en op afspraak, 06-24857625. 

Lees ook:

Doodstil rouwen bij een wak in de nieuwste film van Jeroen Eisinga

Na zijn geruchtmakende bijenfilm was kunstenaar Jeroen Eisinga jarenlang uit beeld. Met zijn nieuwe werk ‘Nightfall’, gebaseerd op een jeugdherinnering, bezorgt hij de kijker ook weer kippenvel. 

Jeroen Eisinga ‘Het gaat me om het mysterie van het leven’

Kunstenaar Jeroen Eisinga maakt films waarin hij de grenzen opzoekt. Voor zijn nieuwste film, op het Filmfestival in Rotterdam bekroond met de Tiger Award, liet hij zich overdekken door 150.000 honingbijen. Bijna met fatale gevolgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden