VoorspelReinier Zonneveld

Techno-dj Reinier Zonneveld: ‘Vrienden weten dat ik geïrriteerd kan raken als er van tevoren iets misgaat met de apparatuur’

Reinier Zonneveld checkt in Versace-kamerjas zijn apparatuur met zijn geliefde originele Roland Tr-909 drumcomputer op de voorgrond. Beeld Rosalie van der Does
Reinier Zonneveld checkt in Versace-kamerjas zijn apparatuur met zijn geliefde originele Roland Tr-909 drumcomputer op de voorgrond.Beeld Rosalie van der Does

Wat doen artiesten voordat ze oog in oog staan met hun publiek? Met welke rituelen bezweren ze hun podiumangst of dwingen ze succes af? Vandaag: techno-dj en live-act Reinier Zonneveld zorgt dat zowel zijn apparatuur als hijzelf in topconditie is.

Nienke Schipper

Sommige van zijn optredens zijn net topsport, vertelt Reinier Zonneveld. Zoals laatst tijdens het Amsterdam Dance Event, toen hij tien uur lang solo stond voor een hongerige post-lockdownmenigte in Ziggo Dome. “Dat was wel te gek, trouwens.”

Officieel is hij techno-dj, maar zijn optredens hebben weinig te maken met plaatjes draaien. Als Zonneveld op het podium staat produceert hij livemuziek. Daar zit geen vooraf bedacht plan aan vast, vertelt hij vanaf zijn chesterfieldbank in zijn vrijstaande villa. Als hij op het podium staat improviseert hij ter plekke de beukende bassen en tingelende high-hats aan elkaar. Je merkt aan het publiek vanzelf of iets werkt, zegt Zonneveld. “Je voelt dat ze zich afvragen wat er gaat gebeuren, en dat denk ik dus zelf ook. Als een drop dan lukt en ze reageren positief, dan geeft dat zo’n onwijze kick. Ik laat me eigenlijk volledig leiden door de energie van de zaal. Daarom is elke set ook anders.”

‘Ik neem alles dubbel mee, ik kan wel inpakken als er iets stuk gaat’

De voorbereiding om in de ‘flow’ te komen voor een optreden begint al direct als hij wakker wordt. “Ik ben altijd vroeg op en sta meteen aan. Als eerste check ik mijn vier koffers met apparatuur. Eigenlijk ben ik nooit zenuwachtig, maar ik wil wel zeker weten dat ik alles bij me heb én dat het werkt. Ik neem ook alles dubbel mee, want ik kan wel inpakken als er iets stuk gaat.”

Met een kop koffie in zijn hand controleert hij zijn kabels, laptops en de drumcomputer waarmee hij dingen aanstuurt en live melodieën kan inspelen. Als hij in Nederland optreedt, gaat ook zijn gekoesterde originele Roland TR-909 drumcomputer uit 1980 mee. In het buitenland huurt hij dergelijke apparatuur omdat het vervoer per vliegtuig te riskant is. “Maar om zo’n oude drumcomputer aan te sluiten op een moderne installatie heb je wel speciale apparatuur nodig. Anders frituur je zo’n apparaat.”

Om die reden sluit hij altijd zijn eigen spullen aan en doet hij zelf de soundcheck. “Ik vraag ook altijd aan de technici hoe het geluid is afgesteld en of de zaal akoestische bijzonderheden heeft. Iedere zaal is anders.”

Een optreden van Reinier Zonneveld afgelopen zomer in Paradiso, Amsterdam.  Beeld EPA
Een optreden van Reinier Zonneveld afgelopen zomer in Paradiso, Amsterdam.Beeld EPA

‘Pasta bolognese eet ik het liefste, een uur of vijf van tevoren’

Als Zonneveld zeker weet dat zijn uitrusting in orde is, kan hij verder met de voorbereidingen. Een goede maaltijd is bijvoorbeeld belangrijk. “Maar niet te kort van tevoren, want anders word ik sloom. Het liefst eet ik een uur of vijf van tevoren een goede zelfgemaakte pasta met bolognese. Soms is er nog een gezamenlijke maaltijd met de crew vooraf, maar dan eet ik alleen nog een klein hapje.

“Vlak voor ik het podium opstap, drink ik wel een paar flesjes sportdrank. Daar zit onder andere magnesium in en dat helpt tegen hittekramp en uitputting. Dat heb ik wel eens gehad en dat is echt geen pretje bij een set van tien uur.”

Op het podium eet hij, zoals veel topsporters, vooral bananen. “Ik heb wel eens een pizza geprobeerd, maar dat was geen succes. Met vette vingers kun je onmogelijk gevoelige apparatuur aansturen en je wil toch voorkomen dat er valse noten of random tonen door de speakers klinken.”

Drugs zijn bij een optreden taboe voor Zonneveld, maar het komt wel eens voor dat hij van tevoren een glaasje champagne of een biertje drink. “Op het podium drink ik ook wel iets, maar altijd met mate. Ik moet scherp blijven. Ik ben weleens de mist ingegaan met alcohol. Als je te veel drinkt, word je lomp en dan mislukt je set.”

Een vrolijke Versace helpt ook

Een ander vast ritueel is de kledingkeuze. Zonneveld draagt altijd opvallende shirts van Versace. “Daar ben ik mee begonnen omdat de house-scene vooral werd bevolkt door oude mannen in zwarte shirts. Dat vind ik saai, dus wilde ik iets kleurrijks. Destijds liepen eigenlijk alleen rappers met zo’n shirt, dus dat leek me wel vet. Misschien is het een beetje uit de hand gelopen, want ik heb inmiddels een hele collectie.”

Welk shirt het wordt laat hij afhangen van hoe hij zich op dat moment voelt. Hij heeft altijd het laatste woord, grinnikt hij, maar hij laat zich graag adviseren door zijn vrienden en vriendin. Meestal komen er voor een optreden al wat mensen bij hem thuis om in de sfeer te komen.

Alleen echte vrienden zijn welkom, zegt Zonneveld. “Die kennen me al langer en weten dat ik geïrriteerd kan raken als er bijvoorbeeld iets misgaat met de apparatuur. Mensen waar ik niet zo’n zin in heb, hoef ik dan niet om me heen.”

Pepermuntjes, sigaretten en bananen

Het laatste voor de hand liggende, maar essentiële onderdeel om in de flow te komen is muziek, helpt zijn manager Axel van Bladel hem herinneren. Dat begint al in de woonkamer, het vliegtuig of het busje naar het optreden toe. Zonneveld bepaalt altijd wat er wordt gedraaid. “Dan kan ik nog wat uitproberen. Ik hoor ook graag de mening van anderen. Via mijn telefoon kan ik bij al mijn muziek en soms maak ik zelfs nog muziek onderweg. Dat is heel belangrijk om in de sfeer te komen.”

Vlak voor aanvang zorgt manager Van Bladel dat alles on stage is geregeld: de bananen, een paar doosjes pepermuntjes, sigaretten, een extra setje lenzen en wat petten om het publiek in te slingeren. Zonneveld concentreert zich dan op zijn set. “Pas vlak van tevoren bedenk ik waarmee ik ga openen. En als ik dan echt begin, doe ik toch iets heel anders. Het is eigenlijk nog nooit voorgekomen dat ik iets bedenk en dat ik het dan ook doe. Gelijk het diepe in en improviseren. Eigenlijk werkt dat het beste om tot een goede set te komen.”

Lees ook eerdere afleveringen uit de serie Voorspel:

Kader Abdolah vertaalt Perzische poëzie. ‘Zonder die voorbereiding kan ik niet rustig gaan zitten schrijven.’

Operazangeres Francis van Broekhuizen: ‘Ik koop voor elke productie nieuwe gympen

Hadewych Minis: ‘Ik geloof niet in God, toch helpt Maria mij op spannende momenten

Voor hij opgaat, poetst acteur Pierre Bokma minutieus zijn schoenen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden