RecensiePop

Taylor Swifts versie van Fearless is een geslaagde wraakoefening

Pop
Taylor Swift | Fearless (Taylor’s Version)
Republic/Universal Music
★★★★

Het zal je maar overkomen: de rechten op je muziek worden verkocht aan een man aan wie je een gloeiende hekel hebt. Het overkwam Taylor Swift, die met lede ogen moest toezien hoe zakenman Scooter Braun de rechten op haar eerste zes albums kocht. Uitgerekend de man die zich volgens de zangeres schuldig maakte aan ‘onophoudelijke pesterijen’. Bovendien stelde Swift dat ze geen eerlijke kans had gekregen om de rechten zelf te kopen.

De Amerikaanse zon op wraak en besloot haar eerste zes albums opnieuw op te nemen. De eerste is nu onder de naam Fearless (Taylor’s Version) uit en biedt de luisteraar een nieuwe versie van haar in 2008 verschenen doorbraakalbum Fearless. Alle songs werden opnieuw ingespeeld en ingezongen en aangevuld met zes niet eerder uitgebrachte nummers.

De verschillen tussen de oorspronkelijke en de nieuwe versie zijn overigens minimaal. Want Swift dook de studio in met dezelfde muzikanten met wie ze ook het oorspronkelijke album opnam. Wel is de productie van de nieuwe versie wat puntiger en is de inmiddels 31-jarige Swift als zangeres duidelijk gerijpt. In nummers als Love Story klinkt haar stem gelaagder dan in het verleden, wat de songs meer diepgang geeft. Zo wint Fearless (Taylor’s Version) het nipt op punten van het origineel en mag het dus een geslaagde wraakoefening worden genoemd.