Recensie Muziek

Tania Kross kan de ziel van Madonna niet vangen

Tania Kross - Van Mozart tot Madonna Beeld Anne van Zantwijk

Muziek
Van Mozart tot Madonna
Tania Kross
★★☆☆☆

“Dan komt nu de Mozart-Madonna medley. Want Madonna en Mozart kunnen best samen op het podium.” Zangeres Tania Kross kijkt triomfantelijk de zaal in bij deze mededeling. Natuurlijk kunnen Madonna en Mozart samen op het podium. Maar een geslaagde voorstelling maken van zo’n crossover is een heel ander verhaal, zo bleek zaterdag bij de première van de voorstelling ‘Van Mozart tot Madonna’.

Voor het programma selecteerde de mezzosopraan 24 muziekstukken, sommige klassieke, andere pop. Tezamen moesten ze een etmaal in muziek verbeelden. Maar bij het uitverkochte optreden in Schouwburg Amstelveen deed dit concept nogal gekunsteld aan en leek het er meer op dat dit gewoon stukken waren die Kross zelf graag wilde zingen.

Bovendien leidde Kross’ aanpak ertoe dat noch de klassieke stukken, noch de popsongs echt tot hun recht kwamen. Zo schoven de klassieke werken door de arrangementen en een elektrisch versterkte instrumentatie op richting pop, terwijl de popsongs door Kross’ klassieke manier van zingen een vleugje klassiek kregen.

Weinig smaakvolle brij

Het leverde een hybride-sound op die te vaak als een beige, weinig smaakvolle brij klonk. Het meest op dreef was Kroos bij de klassieke stukken, waarbij de zangeres weer eens liet horen over een prachtige stem te beschikken. Maar haar uitstapjes naar andere genres konden zelden imponeren. Als Madonna-fan beleefde je bijvoorbeeld weinig plezier aan haar ode aan de popdiva.

In een medley joeg Kross er in hoog tempo enkele Madonna-nummers doorheen, echter zonder de geest van de songs intact te houden. Zo is ‘La isla bonita’ bij Madonna een nummer dat spettert van de ­levenslust, maar werd het bij Kross een nogal flauwe meezinger. En het broeierige ‘Rain’ was voor de mezzosopraan vooral een 
gele­genheid om eens lekker te galmen. Ja, zo haal je de ziel wel uit de songs.

Lees ook:

Voor Tania Kross is het over en uit

Tania Kross verkondigde in ‘De wereld draait door’ dat ze operazangeres-af was, omdat ze er geen zin meer in had om in stoffige ensceneringen voor een zaal vol bejaarden te zingen.

Verdi Requiem

Was dit de beste uitvoering van het Verdi Requiem ooit? Nee. En toch was dit de allerbeste uitvoering van Verdi’s dodenmis denkbaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden