Filmrecensie

System Crasher sleurt je mee in een emotioneel hevige trip

System Crasher
Regie: Nora Fingscheidt
Met Helena Zengel, Albrecht Schuch, Lisa Hagmeister
★★★★★

Hoge pieken, diepe dalen: het Duitse drama ‘System Crasher’ sleurt je mee in een emotioneel hevige trip die je beduusd achterlaat. Zelden zie je een meisje als Benni. Pas negen jaar is ze. Met haar knalroze jasje en witblonde haar overal een blikvanger. De eerste keer komen we haar tegen in een ziekenhuis: vol opgeplakte sensoren, de kinderhuid onder de blauwe plekken.

Filmmaakster Nora Fingscheidt wijdde haar eerste lange speelfilm aan een gekoesterd onderwerp. “Ik wilde altijd een film maken over een boos, wild klein meisje. Die zien we veel te weinig in films”, zegt ze in een interview. Fingscheidt deed uitvoerig onderzoek bij jeugdzorginstellingen, opvanghuizen en pleeggezinnen, voordat haar ijzersterke film van de grond kwam over een kind dat van woongroep naar noodopvang naar psychiatrische instelling verkast. Terwijl Benni maar één ding wil: terug naar haar moeder. 

Apart kind

Ze is een apart kind. Al in de eerste minuten is ze in hevige gevechten beland, heeft ze een raam gemold en is ze in blinde woede weggerend. Dit patroon zal zich steeds weer herhalen, met hoeveel geduld en welwillendheid ze ook wordt omringd. Helemaal door het lint gaat ze, wanneer iemand haar gezicht aanraakt.

Er lijkt iets te veranderen met begeleider Micha, een no-nonsense-goedzak die Benni meeneemt naar een huisje in het bos. Hij maakt haar aan het lachen, en huilen.

System Crasher – beslist geen kinderfilm, wel een met een groot hart gemaakte volwassenenfilm over een diep gekwetst kind – doet twee bijzondere dingen ineen: je gaat immens van Benni houden en je slaat soms je handen voor de ogen van afkeer.

Overstap naar Hollywood

Ze komen samen in de adembenemende Helena Zengel, de piepjonge hoofdrolspeelster die al een aantal ernstige rollen op haar naam heeft staan. Met het succes van deze film (festival- en bioscoophit, Oscarinzending) maakt ze de overstap naar Hollywood: eind dit jaar staat ze naast Tom Hanks in ‘News of the World’. Stuiterend van energie rent, vliegt, schreeuwt, vloekt, lacht en vecht ze zich een weg door Benni’s moeizame bestaan – en diep je hart in. 

Tegelijkertijd laat zij je de immense machteloosheid van haar omgeving voelen: moeder, sociaal werkster, arts, persoonlijk begeleider. Kun je een ‘onhandelbaar’ kind opgeven? Een negenjarige. Een klein meisje met een eenhoornknuffel die steeds meeverhuist. En een flanellen pyjama die ’s nachts meestal nat wordt. Bewonderenswaardig, hoe de maakster dit kind afschildert als intens eenzaam en verbijsterend autonoom tegelijk. Autonomer dan de meeste volwassenen ooit zullen worden. Dit getroebleerde meisje is op een verwarrende manier ook inspirerend. Logisch dat de film eindigt met die ultieme ode aan persoonlijke, individuele, innerlijke kracht: Nina Simone’s ‘Ain’t Got No, I Got Life’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden