Recensie

'Sweet Country' laat zien dat racisme systematisch aan de orde was tegen Aboriginals

'Sweet Country' speelt zich af in de Australische outback. Beeld RV

Film
Sweet Country
Regie: Warwick Thornton
Met Hamilton Morris en Sam Neil
★★★★☆ 

'Sweet Country', vorig jaar in Venetië bekroond met de Grote Juryprijs, is de eerste Aboriginal-western, gemaakt in het majesteitelijke landschap van Centraal-Australië. Regisseur Warwick Thornton, zelf Aboriginal en afkomstig van de Kaytej-stam, filmde in het afgelegen gebied waar hij opgroeide: in en rond het MacDonnellgebergte in het Noordelijk Territorium. En dat is goed te merken. De liefde voor het land en zijn oorspronkelijke bewoners zit in de diepste vezels van de film.

Thornton toog zelf van Alice Springs naar Sydney om film te studeren en via de grote Europese festivals van Berlijn, Cannes en Venetië uit te groeien tot een van de meest gezichtsbepalende regisseurs van Australië. Zijn inheemse verhalen hebben niet alleen klassieke allure, ze vallen ook op door een originele beeldtaal. Voor Sweet Country besloot hij het genre van de traditionele Amerikaanse western met cowboys als helden en indianen als slechteriken binnenstebuiten te keren en te vertalen naar de Australische outback anno 1929.

Zwarte helper

Centraal staat Sam Kelly, een Aboriginal die het als zwarte helper van een vriendelijke blanke predikant (Sam Neil) redelijk goed getroffen heeft. Anders gaat het er aan toe bij de buren. Bij de een wordt een 14-jarige Aboriginal-jongen met de riem geslagen en aan de ketting gelegd. Bij de ander wordt Sams vrouw Lizzie op klaarlichte dag verkracht. 

De gruwel zit hem in de zelfgenoegzaamheid van de blanke kolonisten, alsof ze niet alleen recht hebben op het land, maar ook op de mensen die er wonen. Hoewel de Aboriginals in de jaren twintig officieel geen slaven waren, worden ze wel zo behandeld.

Tekst gaat verder onder de trailer.

In de film komt het tot een confrontatie waarbij Sam, mooi gespeeld door de debuterende Hamilton Morris, uit zelfverdediging een blanke belager neerschiet en moet vluchten, achtervolgd door wraakbeluste, schietgrage 'cowboys' te paard. 

Tijdens de achtervolging door het adembenemende landschap, met als hoogtepunt een uitgestrekte, witte zoutvlakte, blijkt hoe goed Sam zijn land kent, en hoe weinig zijn belagers ervan begrijpen. Thornton, die zijn verhaal baseerde op een waargebeurde rechtszaak uit de jaren twintig van de vorige eeuw, maakt kleine sprongen naar verleden en toekomst, om ook via herinneringen en visioenen het verhaal te vertellen en karakters vorm te geven.

Sweet Country laat zien dat racisme systematisch aan de orde was. Het is een film die in het verleden duikt om het heden beter te begrijpen. De Nederlands-Australische regisseur Rolf de Heer verrichtte de afgelopen jaren pionierswerk door samen met Aboriginals uit Arnhem Land (in het noorden van Australië) films te maken en met 'Ten Canoes' de eerste film in de Aboriginaltaal op te nemen. Thornton neemt als Aboriginalregisseur het stokje over, en hoe.

Lees hier meer filmrecensies van Trouw.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden