Recensie

Sterke performer schept in ‘Onze Henry’ aangename verwarring

Henry van Loon in 'Onze Henry'.Beeld Bob Bronshoff

CABARET
Onze Henry
Henry van Loon
★★★★☆

Clichés ontregelen, dat kan Henry van Loon als de beste. In zijn vijfde soloprogramma 'Onze Henry' speelt hij diverse keren het stereotype van de Brabantse machoman, die houdt van motorrijden en karten en die vrouwen maar ingewikkeld vindt. 

Een overbekend mikpunt van spot natuurlijk op het Nederlandse cabaretpodium. Maar waar de botte Brabander bij iemand als Theo Maassen daarnaast ook altijd sympathie kweekt en gelaagd is, creëert Van Loon de maximale ironische distantie. Zijn Brabander is zo over de top in zijn simpelheid en oppervlakkigheid, dat het absurd wordt.

De Brabander is slechts een van de vele personages die in 'Onze Henry' in een moordend tempo de revue passeren. Van Loon springt moeiteloos van de kakkineuze makelaar, via de overmoedige oma met haar e-bike, naar de hipster op zoek naar zichzelf in Thailand. Meestal nemen de verhalen die zij vertellen vroeg of laat een absurdistische wending, zoals wanneer de hipster besluit een onenightstand te doen met een aap. Dat wekt een aangenaam soort verwarring. Je wordt eerst volledig meegevoerd in een clichéwereld, om daar vervolgens onverwachts met harde hand weer uitgetrokken te worden.

Absurditeit

Op de achtergrond sluimert intussen het onverwachte overlijden van Van Loons moeder afgelopen jaar. Haar dood stortte Van Loon in een even voorspelbaar als herkenbaar rouwproces. Onze Henry laat ook goed de worsteling met dit verlies zien, van het ophalen van mooie herinneringen tot aan het sociale ongemak dat het praten over de dood van een naaste vaak oproept.

Uiteindelijk zitten dit persoonlijke verhaal en Van Loons talent voor het ontregelen van clichés elkaar wel een beetje in de weg. Door alle absurditeit en overdrijving sta je eigenlijk voortdurend in de ironische modus. Als Van Loon eerst ruim een uur lang de meest uiteenlopende types en hun oppervlakkige stijl van leven en praten heeft geparodieerd, is het moeilijk om in het slotdeel van de voorstelling zonder voorbehoud mee te gaan in de ontroerende beschrijving van het laatste uitstapje van zijn moeder. Ergens verwacht je toch weer een omkering, maar die komt niet.

Dit laat onverlet dat Van Loon een buitengewoon sterke maker en performer is. Hij speelt zijn personages niet alleen heel overtuigend, maar weet er ook precies de sprekende details uit te lichten. Hij schakelt snel en houdt de spanning goed vast. Ten slotte heeft hij een rijke fantasie, waardoor hij je steeds weer verrast met de meest bizarre gedachtekronkels.

Lees meer theaterrecensies op trouw.nl/theaterrecensies.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden