Filmrecensie The Kill Team

Steeds grimmiger, beklemmender en claustrofobischer wordt de sfeer tussen de soldaten

‘The Kill Team’ gaat over het leven op een militaire basis.

The Kill Team
Regie: Dan Krauss
Met: Nat Wolff, Alexander Skarsgard, Adam Long
★★★★☆

Zes jaar geleden maakte documentairemaker Dan Krauss een film over Amerikaanse soldaten die in Afghanistan lokale burgers hadden vermoord. In de film volgde Krauss een jonge militair die door zijn collega’s werd meegesleept in een cynische, gewelddadige kijk op hun werk en uiteindelijk de informatie over de onschuldige doden naar buiten bracht. De soldaat zelf ging drie jaar de gevangenis in. De docu, die flink in de prijzen viel, gebruikt Krauss nu als basis voor een gelijknamige speelfilm rond hetzelfde verhaal. 

De eenentwintigjarige Andrew Briggman (Wolff) gaat op zijn eerste missie. Zijn vader is trots: zoon gaat deel uitmaken van ‘iets geweldigs’. Maar Afghanistan blijkt een grote woestijn met mensen die weinig dankbaarheid tonen en geen Engels spreken. Toch iets anders dan de soldaten zich blijkbaar hadden voorgesteld. Met hun zware wapenuitrusting in de stoffige hitte raken de piepjonge Amerikanen al snel verveeld, onthecht, doelloos.

De film laat mooi zien hoe in het naar binnen gekeerde bestaan op een militaire basis in een ver land verontrustende sociale systemen kunnen groeien. Nieuwe sergeant Deeks wordt bewonderend onthaald: een man met ervaring en feilloos gevoel voor gevaar. Maar deze snelle gast met getatoeëerde doodskoppen op zijn lichaam is niet alleen een barbecueheld, hij blijkt ook griezelig manipulatief. Skarsgard heeft een mooie rol als een man die zijn natuurlijke autoriteit sluw gebruikt om mensen aan zich te binden.

Met een camera die het landschap keer op keer groots in beeld brengt, creëert Krauss een aanvankelijk kameraadschappelijke sfeer die grimmiger en steeds beklemmender wordt. Briggman komt in een situatie terecht waarin noch verzet, noch meedoen, noch weggaan een optie is. Aan de grotere vragen over oorlog of vredesmissies waagt de maker zich niet, en misschien is dat maar goed ook. De grote morele dilemma’s waar Briggman op veel te jonge leeftijd voor komt te staan, zijn al gecompliceerd genoeg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden