Review

Sprookjes-Pinocchio betaalt in euro's

De oscar-winnende holocaust-komedie 'La Vita è Bella' (1997) was zo'n commercieel succes, dat de Italiaanse scenarioschrijver en regisseur Roberto Benigni zich aan de duurste filmproductie in de Italiaanse geschiedenis kon zetten. Voor 'Pinocchio' werden vijfenveertig miljoen Amerikaanse dollars uitgetrokken, maar of het Italiaanse mega-project ook Benigni's droomproject is geworden, valt te betwijfelen.

Allereerst is er de schok van de nasynchronisatie. In het merendeel van de Nederlandse bioscopen kwettert Benigni niet in het Italiaans, maar in het Nederlands. Illustratief voor de kwaliteit van de nasynchronisatie is de hamerklap. Eerst hoor je de klap, dan zie je de hamer neerkomen. Blijkbaar moest het taalgebruik van het laat-19e-eeuwse sprookje van Carlo Collodi ook aangepast worden aan deze tijd. Terwijl er in de Italiaanse studio alles aan gedaan is om een sprookjesachtige sfeer uit te dragen, spreekt Pinocchio niet van goudstukken maar van euro's.

Benigni die samen met Fellini al droomde van een 'Pinocchio'-verfilming, speelt op vijftigjarige leeftijd zelf de rol van Pinocchio, het jongetje dat door de oude, vrijgezelle Gepetto uit een houtblok wordt gesneden en tot leven komt. Hoe fragiel Benigni ook is, en hoe vrolijk hij ook in zijn pakje van bloemetjesgordijn rondspringt, zijn optreden als Pinocchio, de marinonet die zo graag een echt jongetje wil zijn, is vooral potsierlijk. In 'A.I.: Artificial Intelligence' wilde het robotjongetje ook graag een echt jongetje zijn, precies zoals Pinocchio, maar Steven Spielberg begreep nog wel dat hij die rol niet zelf kon vertolken. Evenals bij Spielberg, gaat het bij Benigni om een sentimenteel verlangen naar de kindertijd. Pinocchio trekt met blij gemoed de wondere wereld in, maar zelfs de dure digitale trucages kunnen niet tippen aan de animatie-technieken van Disney's klassieker uit 1940.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden