Sprinten langs begrafenissen

'Buddenbrooks' is een drakerige familiekroniek geworden. (Trouw) Beeld
'Buddenbrooks' is een drakerige familiekroniek geworden. (Trouw)

’Buddenbrooks’ is het bioscoopdebuut van de 66-jarige, Duitse tv-regisseur Heinrich Breloer. Van een filmmaker die zijn werkende leven in de tv-studio doorbracht, viel misschien geen Visconti-achtig epos te verwachten.

Belinda van de Graaf

Maar dat Breloers Thomas Mann-verfilming zo’n drakerige familiekroniek zou opleveren, komt toch nog als een verrassing.

Met de driedelige tv-serie ’Die Manns’ gaf Breloer een paar jaar geleden nog een aardig inkijkje in de geschiedenis van de vooraanstaande literaire familie Mann. Het lijkt erop dat de regisseur het succes van de serie wilde herhalen met een tweede grote familiekroniek, gebaseerd op ’Buddenbrooks’ (1901), het populaire romandebuut van de latere Nobelprijswinnaar Thomas Mann.

En zo raken die twee geschiedenissen – van de échte Manns en de fictieve Buddenbrooks – nog meer verweven dan ze al waren. Breloer deinst er zelfs niet voor terug om Armin Mueller-Stahl na zijn rol als Thomas Mann opnieuw op te voeren, nu als vader Buddenbrook.


Geleverd door Filmtrailer.com ]]>

Waar Breloer ruim vijf uur de tijd had om de Manns te presenteren, daar moet hij nu in ’slechts’ tweeënhalf uur de ondergang van de 19de-eeuwse koopmansfamilie Buddenbrook schetsen. Dat betekent hollen door hanzestad Lübeck en sprinten langs trouwerijen, geboortes, ziektes, scheidingen en begrafenissen. Interessant is de knellende eenheid van familie en firma en de obsessie met sociale en maatschappelijke status die iedereen uiteindelijk ziek maakt. Maar de Kain en Abel-achtige verhouding van de twee broers moet ook belicht, en dan komt ook nog Fedja van Huêt voorbij walsen, en hé, daar hebben we Cas Enklaar met hoge hoed in nep-Amsterdam.

’Buddenbrooks’ is een film waarin het volk vijf tellen de tijd krijgt om ’revolutie!’ te roepen en een republiek te wensen, maar dan moeten we snel verder met het tranendal van de patriciërs. Allicht dat de ene slechterik hier een prominente pukkel heeft, en de andere slechterik een bankier (!) is met een schelle lach. Dat laatste is dan wel weer geestig – zij het onbedoeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden