Opinie

Sprankelend gedanste levenslust van Balanchine

Dansmeester George Balanchine (1904-1983) was met zijn muzikaliteit, hang naar glasheldere structuren en feilloze gevoel voor dynamiek, cruciaal voor de ontwikkeling van het klassieke ballet. Zijn artistieke galm klinkt door in het werk van belangrijke hedendaagse choreografen. Als blijk van die weerklank is Christopher Wheeldon's 'Continuum' (2002) door Het Nationale Ballet (HNB) hernomen, naast HNB-repertoirestukken en een gloedvolle HNB-première uit het oeuvre van Balanchine.

In 'Square Dance', de première in dit programma, wilde George Balanchine aantonen hoezeer de 'volkse' Amerikaanse squaredans verwant is aan het 'verheven' klassieke ballet. In de oorspronkelijke versie van de choreografie (1957) trad een 'square dance caller' -een spreekstalmeester- aan om de beweging aan te sturen, de dansers droegen cowboyhalsdoekjes en het orkest nam plaats op de bühne om het ballet een zweempje 'countrystyle' te geven. Later werd de choreografie herzien om de immense diversiteit aan dansfiguren voor ensemble en solisten te accentueren, barstensvol rap voetenwerk en ingenieuze sprongen. Het orkest werd naar de bak terugverwezen en de rol van de 'caller' geschrapt. Daarvoor in de plaats voegde Balanchine een variatie voor een mannelijke solist toe, een van de meest 'edele' solo's die hij in zijn carrière voor een man creëerde.

Het kon ook bijna niet anders dat Boris de Leeuw, een van de weinige Nederlandse 'danseurs nobles' - de klassieke balletprins - werd uitverkoren deze rol te dansen. Onaantastbaar en toch fragiel: naast de vereiste techniek en elegantie bewijst De Leeuw weer dat ietsje meer te hebben wat een danser tot interessante podiumpersoonlijkheid maakt. Ook zijn danspartner Igone de Jongh rijpt in haar ontwikkeling maar door. Van een jonge danseres met een fabuleuze techniek, staat daar ineens een vrouw die haar op ijzeren discipline gebaseerde souplesse trefzeker durft in te zetten.

Verder ook lof voor het ensemble, dat heerlijk bijdraagt aan de sprankelend gedanste levenslust die Balanchine voor ogen had.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden