Afspeellijsten

Spotify zet het spotlicht op opkomend talent

Beeld REUTERS

Spotify heeft vele petten op. De Zweedse streamingdienst is zowel een radio-achtig promotieplatform, als een virtuele platenzaak. Maandag lanceerde het bedrijf iets nieuws: ‘Radar’, een internationaal programma waarmee het opkomende artiesten wil ondersteunen.

Er doen in eerste instantie 34 acts uit allerlei landen aan mee, waaronder de Nederlanders Rimon en Jeangu Macrooy. Dat zijn geen obscure namen. Zangeres Rimon timmert al een tijdje aan de weg; Macrooy vertegenwoordigt Nederland dit jaar op het Eurovisiesongfestival.

Toch denkt Spotify iets voor ze te kunnen betekenen. “Buiten Europa boet het songfestival snel aan kracht in, zelfs voor de winnaars”, zegt Wilbert Mutsaers, hoofd Benelux bij Spotify. “Elke helpende hand is mooi voor opkomende artiesten.”

Hoe ziet die helpende hand eruit? Mutsaers zegt dat Spotify de artiesten minstens een jaar steunt, onder andere met afspeellijsten. “Er komen speciale Radar-playlists en we plaatsen ook muziek in bestaande playlists.” Mogelijk zal het bedrijf ook hulp bieden met sociale media of live evenementen.

Spotify's hoofdkantoor in Zweden.Beeld AFP

Die playlists zijn belangrijk voor muzikanten. Iedere Nederlandse rapper wil worden opgenomen in Spotify’s hiphoplijst ‘Woordenschat’. Als dat lukt, krijg je zo een miljoen streams per maand, zei de succesvolle beatmaker Jack $hirak in 2017 tegen de Volkskrant.

Hoewel Spotify de muzikanten in eerste instantie in hun vaderland bekender wil maken, denkt het ook na over internationale promotie, waar de streamingdienst zich al eerder mee bezighield. In 2016 gebruikte Spotify zijn playlists om een wereldhit te maken van het nummer ‘7 Years’, van de Deense band Lukas Graham. Destijds had het bedrijf nog geen 40 miljoen betalende abonnees. Nu zijn dat er 124 miljoen.

Spotify krijgt dan ook zelden de kritiek dat het liedjes niet weet te promoten. Het verwijt vanuit de muziekindustrie luidt eerder dat de dienst het luistergedrag van zijn abonnees te veel stuurt.

Darren Hemmings van adviesbureau Motive Unknown heeft in zijn populaire nieuwsbrief meermalen geschreven over Spotify’s ‘redactionele monopolie’. Iedereen kan playlists maken, maar wie Spotify opent wordt bestookt met de lijstjes die het bedrijf zelf samenstelt. Is het wel gezond voor de sector als de belangrijkste muziekwinkel tevens het belangrijkste muziekmédium is?

Een compleet monopolie zit er voorlopig niet in. Ten eerste hebben de Zweden concurrentie van streamingdiensten als Deezer en Apple Music. Maar Spotify is ook nog altijd afhankelijkheid van de grote platenlabels, die het gros van de populaire muziek op het platform aanleveren. Die rol kan het platform voorlopig niet aannemen.

Lees ook:

Eindelijk makkelijk klassieke muziek streamen?

Streamingdiensten werken perfect voor popmuziek, maar luisteraars van klassieke muziek raken er alleen maar gefrustreerd van. Primephonic is speciaal voor klassieke muziek ontworpen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden