Review

Spel van Anna Thomson zorgt voor beklemmend noodlotsdrama

Op het afgelopen filmfestival van Vlaanderen was Amos Kolleks 'Sue' samen met Lodge Kerrigans 'Claire Dolan' in een soortement double bill te zien en dat maakte een onuitwisbare indruk, ten gunste van 'Sue' en titelvertolkster Anna Thomson. De gelijkenis tussen Kolleks en Kerrigans eenzame grotestadsbewoonsters was groot. In een park of een speeltuintje in het hartje van New York sloegen beide vrouwen het jonge leven gade dat zij zelf om verschillende redenen nooit hadden voortgebracht. Claire, de chique hoer, had zich altijd goed gewapend; Sue, de chique verschijning die voor hoer werd aangezien, had verschillende abortussen achter de rug. Haar ongeveer 35-jarige lichaam was - zo vertelde ze zelf - inmiddels te vergiftigd om het er nog eens op te wagen. Met een dubbele whiskey achter de kiezen sloegen beide vrouwen zich door de dag.

Belinda van de Graaf

Waar Kerrigan zijn Claire Dolan echter liet ronddwalen in een uit beton, staal en glas opgetrokken schemering van New York, bewoond door geilneven en een enkele clichématig uitgewerkte pooier of taxichauffeur, daar wist regisseur Kollek - zoon van de ex-burgemeester van Jeruzalem - met Sue een tragische heldin van vlees en bloed te scheppen. Op het moment dat we met deze vrouw kennismaken, heeft ze al een heel leven achter de rug. Slechts mondjesmaat komen we iets meer over dat verleden te weten, dat ze psychologie heeft gestudeerd, een opleiding moderne dans heeft gevolgd, en dat ze twaalf jaar lang op een advocatenkantoor heeft gewerkt. Ook heeft ze ergens nog een moeder, maar eigenlijk ook weer niet; de ziekte van Alzheimer heeft het liefdevolle contact inmiddels verstoord. Ondertussen gaat het door merg en been zoals deze raadselachtige overgevoelige natuur geleidelijk haar ondergang tegemoet gaat, temidden van New Yorkers die het juist wel goed met haar voor hebben, en dat maakt het extra navrant.

Dat 'Sue' zo'n indruk maakt als zeldzaam beklemmend noodlotsdrama, is niet zozeer de verdienste van Kollek, die zijn onafhankelijk geproduceerde film toch wat hortend en stotend in elkaar draaide, maar van hoofdrolspeelster Anna Thomson. Twintig jaar lang blijkt deze markante verschijning al aan het filmfront actief te zijn, steeds als bijrolactrice in bekende films als 'Fatal attraction', 'Unforgiven', 'True romance' en 'I shot Andy Warhol', om in 'Sue' uiteindelijk een glorieuze hoofdrol te vertolken.

Anna Thomson is anorectisch en voluptueus tegelijkertijd, een bizarre combinatie die Sue de gewenste fragiliteit en aantrekkingskracht geeft. Thomsons treurige oogopslag laat je gissen naar de gebeurtenissen in het leven van haar personage, ver voordat het verhaal begint. Stijlvol uitgedost bewandelt ze de straten van Manhattan, om klappertandend voorbijgangers aan te spreken of door voorbijgangers aangesproken te worden. In haar kleding schemert iets door van de late jaren vijftig, van fleuriger tijden die helaas vervluchtigd zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden