FilmrecensieDicktatorship

Speelse speurtocht naar man-vrouw-verschillen

Scène uit ‘Dicktatorship’.

Dicktatorship
Regie Gustav Hofer, Luca Ragazzi
★★★

Licht van toon maar zwaarder van onderwerp is deze speelse speurtocht naar de verhouding tussen Italiaanse mannen en vrouwen. Wijzen op ongelijke verhoudingen tussen mannen en vrouwen - net als het wijzen op ongelijke verhoudingen tussen groepen in de samenleving - levert je in bepaalde kampen al snel het verwijt van gezeur op. Het is toch allemaal al aan het veranderen. Vrouwen hebben toch al zoveel te zeggen, etc. etc.

Maar zoals de makers van ‘Dicktatorship’ haarfijn aantonen: het patriarchaat leeft nog steeds, tot in de haarvaten van de samenleving. Natuurlijk zijn er verschillen tussen landen. In Scandinavië is veel minder machismo dan in Italië. Maar toch, ook in Scandinavië zit het waarschijnlijk in de kleinste dingen. Neem de kapper waar de makers op zeker moment in een stoel liggen, die vertelt dat hij als vrouw is geboren. En dat hij sinds de transitie beter betaald krijgt, op straat wel gegroet wordt en in gesprekken nu wel z'n zinnen af kan maken.

Trucje

Het gekissebis tussen de twee mannelijke makers neigt af en toe te veel naar een trucje. Tegelijk is het een effectieve manier om te laten zien hoe alledaags de vooroordelen zijn. Hun gesprekken zijn exemplarisch voor gesprekken die waarschijnlijk overal in de samenleving worden gevoerd. Het brengt de materie van Dicktatorship wat dichter bij de kijker en vermijdt een abstract discours. Net als de komische processie ter ere van de ‘gouden roede’ die de makers bezoeken: een eerbetoon aan de fallus. Zulke dingen zijn hier de kersen op de taart.

Een van de vele veelzeggende voorbeelden over hoe de verhoudingen in Italië liggen, is dit. In 1678 studeerde als eerste vrouw ter wereld Elena Lucrezia Cornero af aan de Universiteit van Padua. In heel Italië is slechts één basisschool naar haar vernoemd. Tegelijk zijn in Italië overal straten, pleinen en bibliotheken vernoemd naar Alfredo Oriari, laten de makers zien. De man die schreef dat “een vrouw weet dat de liefde van de man agressie is” en dat “geen vrouw een man zal verachten die haar in een vlaag van liefde probeert aan te randen”.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden