TV-recensie

Spannend als fictie is de werkelijkheid in advocatenserie

Bénédicte Ficq in 'De Verdediging'. Beeld Maaike Bos

Leuk, een nieuwe advocatenserie! Vlammende betogen, duistere onderonsjes met cliënten, ik verwachtte er een hoop van woensdag.

Ook weer niet eigenlijk, want 'De Verdediging' is realiteit, geen drama. Maar regisseur Monique Nolte heeft voor haar vierdelige documentaireserie (BNNVara) goed naar dramatechnieken gekeken. Vanaf het begin maakt de serie nieuwsgierig. Eerst die fictie-achtige leader. Dan de prachtige introductie van de negen advocaten van Ficq & Partners Advocaten als personages. Als de verhaallijnen eenmaal lopen, krijgen de scènes vaak 'een audiobedje': zo'n bastoon eronder die in dramaseries onheil aankondigt. En Nolte filmt in close-ups, gebruikt over-de-schouder-shots, zoomt in op een zonnebril in een cabrio. De werkelijkheid is spannend als fictie.

Opeens zijn we op het strand. Nico Meijering loopt hard en mediteert op de verlaten vlakte - in welke andere advocatendocumentaire zou dat te zien zijn? Het hoort bij het creëren van een personage. Hij mediteert trouwens om de spanning de baas te zijn voor de uitspraak in de Willem Endstra-zaak waaraan hij al tien jaar werkt. Voor de filmploeg is dat mooi meegenomen. Het is alleen jammer dat extra uitleg in tekstjes komt en niet in voice-over. Ze verdwijnen zo snel dat ik geen informatie, maar haast krijg.

Dan is er weer rust in de natuur. Bénédicte Ficq fietst door het park en neemt de gedachten die opborrelen op met haar mobieltje. Ze luistert ze terug aan haar bureau - op sokken. Dat zou een Moszkowicz nou nooit laten filmen.

Ten slotte maken de intrigerende zaken de spannende advocatenserie. Terwijl Meijering helemaal in de moordzaak zit, bereidt Ficq de allereerste strafzaak ter wereld tegen de tabaksindustrie voor. De longkanker van haar cliënt is ook moord, zegt ze, vanwege de geheime stofjes die de nicotine-opname heftiger maken. "Je doodt één mens en gaat 25 jaar de cel in, je doodt 100 miljoen mensen en je bent het best presterende aandeel aan de New Yorkse aandelenbeurs", schampert een Amerikaanse wetenschapper die ze consulteert.

Werkelijkheid en fictie

Partner Van Kleef weet ondertussen de voorman van motorclub de Bandidos te bewegen om maar weer voor de cel te kiezen, want nu zit hij al acht maanden gevangen in zijn huis en tuin - hij mag niet eens zijn zoon zien. Het is jammer dat pas 261.000 mensen de serie wisten te vinden, want deze werkelijkheid was net zo verrassend als fictie.

De wereld van scheidend Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp staat deze week ook flink op zijn kop. Gisteren was de documentaire 'Afscheid van de Generaal' bij omroep Max. Het had een eervol portret moeten zijn van de betrokken man die met pensioen gaat. Woensdag trad hij af net als minister Hennis en nu vertrekt hij met een smet op zijn blazoen. Deze man heeft immense bezuinigingen moeten incasseren, laat de documentaire zien, en dat is in Mali misgegaan. Max-man Jan Slagter reisde zelfs met Middendorp mee naar dat land op zijn allerlaatste missiebezoek.

Knap hoe documentairemakers zo dicht op de huid komen van cruciale figuren in de samenleving. Ik neem me weleens voor om hun werk te gaan bekijken op 2doc.nl. Door dat aanbod heen scrollen, voelt inmiddels bijna als fictie kiezen op Netflix.