Review

Sopraan Brueggergosman is grootse winnares

De Canadese Measha Brueggergosman is een groots winnares. In meerdere opzichten. De kleurrijke sopraan is een opvallende Jessye Norman-achtige verschijning -inclusief hoog opgekamd afro-kapsel en wapperende voiles- met een dijk van een stem en een ontwapenend optreden. Op de finaleavond van het Internationaal Vocalisten Concours 's-Hertogenbosch sleepte zij de grote prijs van de stad (10000 euro) in de wacht, evenals de prijs van de persjury en de prijs voor het Nederlandse Lied.

De Canadese toonde zich zondag de meest volledige zangeres. Haar geïnvolveerde vertolking van Rob Zuidams speciaal voor het concours geschreven 'Noche oscura' leverde haar terecht de Nederlandse Liedprijs op. In de orkestversie klonk dit lied nog geslaagder en gelaagder dan in de pianoversie.

Verder pakte Brueggergosman de jury's in met 'Im Abendrot' van Richard Strauss, liederen van Charles Ives en William Bolcom en met Elisabeths gebed uit Wagners 'Tannhüuser'. Het lied van Strauss werd met lange lijnen gezongen en de zangeres bleef mooi 'aanwezig' tijdens het lange orkestrale naspel. Ook het gebed van Elisabeth kenmerkte zich door een opvallende adembeheersing en een verinnerlijkte voordracht. Als een volleerd performer bracht zij de liederen van Ives en Bolcom tot leven.

De jury kende een tweede prijs toe aan de Nederlandse Cora Burggraaf, die tevens prijzen kreeg van de jongerenjury, van Opera Zuid (een rol in een toekomstige productie) en van de Caroline Kaart-stichting. Burggraaf maakte indruk met haar makkelijk aanspreekbare sopraan, waar in de hoogte overigens nog wel wat aan fijngeslepen kan worden. Vooral haar bijdrage in de halve finale (Kurt Weills 'Surabaya Johnny') was van uitzonderlijke klasse. Dit is een zangeres die een theaterpodium verdient. Een derde prijs was er voor de Roemeense Irina Iordachescu, die een fascinerende stem heeft maar in technisch opzicht (frasering en projectie van geluid) nogal wat problemen. Haar eenzijdige optreden in de finale (twee grote belcanto-aria's van Bellini en Donizetti) leverden haar wel stormachtig applaus op én de prijs van het publiek.

De vierde sopraan in de finale -de Belgische Ilse Eerens- won de Arleen Auger-prijs die bestemd is voor iemand die excelleert in allround vakmanschap. Eerens is nog heel jong (22) maar zingt nu al met een bewonderenswaardige volwassenheid en met een volstrekt egaal geluid. Tenor Colin Balzer uit Canada won heel terecht de Liedprijs. Grote 'verliezer' was de Canadese bas Robert Pomakov die met zijn 23 jaar veel te zware partijen zingt, waardoor er veel te veel druk op de stem komt. Met het hoge niveau van deze jubileum-editie plaatste het IVC zich weer goed in de kijker.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden