TV-RECENSIE

Sonja Barend Award voor Eva Jinek: een echte makersprijs

Sonja Barend bij 'De Wereld Draait Door’ naast Eva Jinek, aan wie ze de Sonja Barend Award 2018 mocht uitreiken. Beeld Still van tv

Wat was het leuk om Eva Jinek weer even te zien, als winnaar van de Sonja Barend Award 2018 voor het beste televisie-interview én als kersverse moeder natuurlijk. 

Pas anderhalve maand geleden kreeg ze zoontje Pax - ze had moeite om woensdag bij ‘De Wereld Draait Door’ weer in het mediacircus te staan (tranen van de hormonen, zei ze). Maar ze nam de prijs van de Varagids graag aan, uit handen van Sonja Barend zelf.

In haar ‘vechtinterview’ met Farid Azarkan van de partij Denk toonde ze zich een vrouw met een mening, prees Barend. Eva Jinek reageerde dat juist Sonja het tot interviewvorm had verheven om haar hele menszijn erin mee te nemen. “Daarom is deze Award er. Ik wil zo’n interviewer zijn, en daarom vind ik het zo belangrijk dat ik ‘m heb gewonnen”, bedankte ze.

Fijn, warm, aardig. Maar eigenlijk gaat het erom dat Jinek keuzes maakt in hoe ze als interviewer wil zijn. Ze kiest bovendien vol voor live televisie omdat de magie ‘dan en daar’ moet plaatsvinden zonder dat de gast en zijzelf weten wat er komt. “Dit is wat je op tv wilt zien gebeuren”, zegt ze over haar interview met Denk.

Maakproces

Door zo’n prijs zie je weer even dat aan televisie ook een maakproces vooraf gaat. Dat beseffen we nauwelijks. Televisie is er gewoon, één knopje van ons verwijderd. We nemen die constante stroom aan programma’s voor lief, net zoals we onnadenkend de fiets pakken, een wijnglas heffen of een kamerplant vanuit onze ooghoek zien.

Die objecten noem ik niet zomaar; die worden onder de loep genomen in het nieuwe designprogramma ‘Voor de vorm’ (NTR). Want in de aanloop naar de Dutch Design Week draait het allemaal om ‘maken’. Ontwerpster Christien Meindertsma vindt niets vanzelfsprekend en zoekt in haar programma uit waarom voorwerpen zoals ook de bh, bril of sneaker hun vorm hebben.

Ik heb de eerste aflevering van vanavond, over het wijnglas, al gezien. Verrassende weetjes, prachtige beelden. Maar het belangrijkste is dat Meindertsma je meeneemt in haar manier van kijken. Zij ziet geen object maar een product: het eindresultaat van een maker die beslissingen heeft genomen over ontwerp, materiaalkeuze en maakproces.

Dieptepunt

Wanneer kijk je nu met dat oog tv? Bij een goed product is het ontwerp het eerste wat je vergeet te zien, zo vanzelfsprekend is het. Een sterk tv-format leidt alle aandacht naar de inhoud. Bij talkshow ‘M’, en nu bij ‘RTL Late Night met Twan Huys’, blijf je juist hangen bij de keuzes van redactie en presentator. De geschonden afspraken met gasten vorige week vrijdag waren een dieptepunt bij Twan Huys, beschreef collega ‘Bas’ al. Deze week tijdens Amsterdam Dance Event (ADE) gingen kijkers weer op de stoel van de makers zitten.

Huys had een vage lifestylecoach en radio-dj te gast om het taboe van burnouts bij dj’s te bespreken en de keuze van dj Hardwell om na ADE een stap terug doen. ‘Dan zit heel Amsterdam vol met grote, bekende en interessante namen. De hele industrie is er… en dan zie je dit’, twitterde 3FM-dj Rámon Verkoeijen terecht. Het gaat niet lekker bij Twan Huys, en vanuit de kramp om toch te scoren nemen ze rare beslissingen.

Niets is vanzelfsprekend bij het tv-maken. Dan vind ik Eva Jinek extra knap, terwijl ze nog niet eens zó lang interviewt, zegt Sonja Barend. Ik vraag me alleen af, als alles toch maakbaar en veranderbaar is, of zij straks ook de keuze zou hebben om vier dagen per week ‘Jinek’ te maken. Ik vrees dat ik hier op een laatste taboe stuit.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie. Lees ze hier.

Lees ook:

De kijkcijfers van RTL Late Night worden duur betaald

Twan Huys beheerste de mediarubrieken, maar ongetwijfeld niet op de manier die hij voor ogen had toen hij begin september startte als presentator van RTL Late Night, schrijft Renate van der Bas.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden