Review

Sonates van Biber feest voor het gehoor

Afgelopen zomer voerde het Combattimento Consort Amsterdam in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw de 'Sonates voor zowel zaal als kerk' uit van Heinrich Ignaz Franz Biber. Uit de cd SONATAE TAM ARIS QUAM AULIS SERVIENTES (Bona Nova, pccc-10001) blijkt dat het ensemble onder leiding van Jan Willem de Vriend deze sonates daags voor dat optreden had opgenomen op een cd die niet alleen virtuoos genoemd kan worden maar ook licht, toegankelijk en vrolijk.

Peter Henk Steenhuis

Biber (1644-1704) had zijn sonates zo genoemd om zijn muziek commercieel interessanter te maken en te voorkomen dat zijn werk te wereldlijk zou worden bevonden en dus uit de kerk verbannen zou worden, iets wat in de zeventiende eeuw geregeld gebeurde met de 'sonate da camera'. De titel 'Sonatae tam aris quam aulis servientes' gaf aan dat de sonates zowel bruikbaar waren bij de mis in de kerk, als bij de dis in het paleis.

Biber, die als componist tegenwoordig enigszins in het vergeetboek is geraakt, werd in de zeventiende eeuw wel de grootste violist van zijn tijd genoemd. Hij ontwikkelde in sterke mate de techniek van het vioolspel. Maar ook als componist was hij een opmerkelijk man: hij liet musici op de achterkant van hun strijkstok spelen, componeerde a-tonale muziek, liet de snaren anders stemmen of stopte er papier tussen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden