De 'studenten' in Donizetti's 'L’elisir d'amore' met links José Romero als Nemorino en rechts Julietta Aleksanyan als Adina.

RecensieOpera

Snuivende studenten passen niet echt in Donizetti-opera L’elisir d’amore

De 'studenten' in Donizetti's 'L’elisir d'amore' met links José Romero als Nemorino en rechts Julietta Aleksanyan als Adina.Beeld Joost Milde

Opera
Opera Zuid/Nederlandse Reisopera/De Nationale Opera
L’elisir d’amore
★★★☆☆

Talentontwikkeling. De drie professionele operagezelschappen in Nederland hebben zich daar nog sterker dan voorheen aan gecommitteerd. Vorige week zetten de directeuren van De Nationale Opera, Opera Zuid en de Nederlandse Reisopera hun handtekening onder een convenant waarin ze voor de lange termijn afspraken hebben gemaakt voor samenwerking.

Het convenant werd getekend in het decor van L’ elisir d’amore (Het liefdeselixer). Dat is de eerste coproductie onder de nieuwe vlag, die zondagavond live gestreamd werd op het kanaal van OperaVision vanuit Studio Malpertuis in Maastricht.

Gaetano Donizetti’s succesvolle opera uit 1832 moest worden teruggesneden naar een virusveiliger formaat voor kleiner orkest en zonder koor. En dus stonden op het toneel vijf zangers, en zaten in de bak twaalf musici van Philharmonie Zuidnederland. Het ingedikte arrangement voor strijkkwintet, blaaskwintet, slagwerker en pianist is gemaakt door Pedro Beriso, in nauwe samenspraak met dirigent Enrico Delamboye. Het klonk best goed.

Een simpel lijntje coke

Regisseur Marcos Darbyshire verplaatste de handeling van een eenvoudig Italiaans dorpspleintje naar een luxe appartement met zwembad en uitzicht op de grote stad beneden. Daar experimenteren vijf studenten met drank, drugs en liefde. Het elixer dat die liefde moet oproepen is hier een simpel lijntje coke. En niet alleen Nemorino neemt ervan, opdat Adina op hem verliefd wordt, ook de anderen doen zich eraan tegoed.

En zo begint het tweede bedrijf met uitgetelde, wappie zangers, liggend op de vloer, omgeven door lege glazen en omgevallen meubilair. De scène is blauw-wazig uitgelicht en er klinkt een hallucinerende elektronicasoundscape. Niet direct iets dat je bij het simpele en aandoenlijke verhaaltje van het origineel verwacht.

Drie kwartier muziek geschrapt

Darbyshire wilde een coming-of-age-verhaal vertellen, en je begrijpt waarom. En toch past de rijke, snuivende studentensetting het verhaal niet echt. Nemorino, in het origineel een simpele boerenjongen, heeft hier vanaf het begin ook een elitair schoolkostuum aan. De protserige Belcore is hier geen militair, en Dulcamara geen kwakzalver. Omdat ze vanaf het begin al aanwezig zijn, werden hun beider karakteristieke opkomsten geschrapt, net als zo’n drie kwartier aan andere muziek.

De relaties tussen die vijf mensen onderling zijn in dit Kammer­spiel daarmee wel wat onduidelijk geworden. Dulcamara als drugsdealer, oké, maar die kent dan toch het effect van drugs? De originele kwakzalver in de opera verkoopt willens en wetens een nep-elixer aan Nemorino. Of is dat lijntje coke hier waspoeder?

Theatraal werkt de voorstelling dus niet optimaal, en de humor is er geheel uitgesloopt. Muzikaal valt er veel te genieten. Vooral van tenor José Romero als Nemorino. Hij maakt van de top-aria Una furtiva lagrima, met die schubertiaanse mix van mineur en majeur, iets heel bijzonders. Een ontdekking.

Van Julietta Aleksanyan wisten we al dat ze geweldig zingen kan. Haar Adina straalt, en haar duet met Romero in de tweede akte is een schitterend hoogtepunt. Sam Carl (Dulcamara), Bibi Ortjens (Giannetta) en Martin Mkhize (Belcore) passen er prima bij. Delamboye dirigeert met vaart en gevoel.

L’ elisir d’amore is nog drie maanden gratis te zien op operavision.eu

Lees ook:
Een historische productie van Mozarts liefdesschool-opera ‘Così fan tutte’, midden in de pandemie

Er moest wel in Mozarts partituur geschrapt worden (Au!) om een pauzeloze voorstelling van ruim anderhalf uur mogelijk te maken. Maar de opera blijft glorieus overeind.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden