Review

Snel, spannend en sexy, net als Bond

Zanger Tom Jones viel tijdens de opname flauw na de laatste hoge noot van de titelsong van de James Bond-film 'Thunderball'. Hij heeft het lied nog steeds op zijn repertoire, maar wel een toonsoort lager. De Bond-filmleiding vond 'Live and Let Die' door Paul McCartney en de Wings, niks. Het liedje was okee, maar waren er geen betere zangers te vinden?

AFRA BOTMAN

James Bond en muziek is een gouden verbond. De titelsongs zijn meestal een wereldwijde hit, en maken weer reclame voor de net zo populaire speelfilms. In de documentaire 'Muziek & James Bond' die de NPS vanavond uitzendt, wordt het aandeel van de muziek in de films toegelicht door onder meer de Bond-componisten bij uitstek: John Barry en Monty Norman.

De componisten kennen hun opdracht. Bij een Bond-film moet je al bij het horen van de titelsong opwinding voelen. Het moet snel zijn, spannend, en sexy, net als de man zelf. De titelsong moet zo'n wereldwijde hit worden, dat het publiek de filmtitel niet kan horen of lezen zonder de muziek daarbij te horen.

'Goldfinger' was er zo een, net zoals 'Live and Let Die', en 'Diamonds are forever'. Het James Bond-thema van Monty Norman functioneert in de films als extra spanningmaker: het schetterende koper, de opzwepende saxofoons en violen en de voortdurende drums, gecombineerd met jankende kogelgeluiden, vertellen in welke fase de achtervolging of het gevecht zich bevindt.

In de documentaire vertellen beroemde filmcomponisten over hun successen met James Bond-hits en hoe die tot stand zijn gekomen. Er is geworsteld met de pathetische woorden, bombastische muziek en een soms niets betekende titel zoals 'Thunderball', maar uiteindelijk was het resultaat altijd: dit gaat over James Bond.

Veel historisch materiaal over de opnamen van de hits is er jammer genoeg niet; we moeten het stellen met een opname van de vertolking van Shirley Bassey van 'Diamonds are Forever'. Met die opname wordt in één klap de kwaliteit van de Bond-muziek duidelijk: prachtig gezongen, klassieke popmuziek. Geen wonder dat de muziek altijd actueel en populair blijft. Vorig jaar nog kwamen twee platen uit met nieuwe versies van de gouden oude Bond-thema's. John Barry zelf leidde het London Royal Philharmonic Orchestra, dat zijn populairste filmmuziek speelt. Ook muziekproducer en gitarist David Arnold maakte een plaat met populaire Bond-liedjes, met de voor Bond-kenners welluidende titel 'Shaken and Stirred'. De themaliedjes worden gezongen door vooraanstaande popartiesten als Iggy Pop, Leftfield, Chrissie Hynde en Natacha Atlas.

Arnold is inmiddels verantwoordelijk voor de muzikale leiding van de Bond-films. Hij vertelt en laat zien hoe dat in zijn werk gaat. Arnold wordt gezien als de man die James Bond de moderne tijd in leidt; hij houdt vast aan de klassieke thema's, met een moderne klank. Naast zijn computers en de synthesizers is er altijd nog een enorm symfonieorkest nodig om de filmmuziek te spelen bij de actiebeelden.

De film laat een opname zien van de filmmuziek van de laatste Bond-film, 'Tomorrow Never Dies'. Het hardwerkende, veel volume producerend orkest is op zichzelf een lust voor het oog, al denk je op een gegeven moment: mag het een onsje minder. Maar als je daarna het bijpassende filmfragment ziet, de achtervolgingsscène in een parkeergarage, zit je meteen op het puntje van je stoel. Het mag bij James Bond nog altijd een onsje meer wegen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden