Review

Smuldoosje met een bloedende non

Het Engelse operagezelschap annex platenmaatschappij Opera Rara brengt al twintig jaar met uitvoeringen en opnamen de wereld van de vergeten Italiaanse romantische opera tot klinken. Daarom de naam 'rara', Italiaans voor zeldzaam.

Uniek is Rara's serie cd-boxen omdat er vanaf 1800 steeds een decennium van de Italiaanse operageschiedenis - met heel veel totaal onbekende componisten en werken - wordt belicht. De serie telt nu drie boxen (van ieder drie cd's) en is aanbeland in 1830; 1900 is het einddoel. Met steeds fantastisch geschreven en geïllustreerde dikke boekwerkjes zijn deze boxen fonografische smuldoosjes voor de operaliefhebber.

Opera Rara zet zich ook in voor het uitgraven van complete opera's die bijgedragen hebben aan de ontwikkeling van het genre of die het waard zijn gehoord te worden. Veel Donizetti-opera's zijn er al verschenen, maar ook werk van diens leraar Mayr, van Meyerbeer, van Rossini, van Mercadante en van Pacini.

De laatste jaren heeft Opera Rara een nieuwe diva gevonden voor al die moeilijke sopraanpartijen: Nelly Miricioiu, de koningin van het belcanto in ettelijke zaterdagse Matinee's in het Amsterdams Concertgebouw. Miricioiu zong al voor Opera Rara in Rossini's 'Ricciardo e Zoraide', Donizetti's 'Rosmonda d'Inghilterra', Mercadante's 'Orazi e Curiazi' en in Pacini's 'Maria regina d'Inghilterra'.

Met de allernieuwste uitgave viert Opera Rara het vierde lustrum en draagt tevens bij aan de herdenkingen rondom Gaetano Donizetti die vorig jaar tweehonderd jaar geleden geboren werd en dit jaar honderdenvijftig jaar dood is. Miricioiu zingt de titelrol in DONIZETTI - MARIA DE RUDENZ (ORC 16 - 2 cd's). 'Maria de Rudenz' uit 1838 is één van Donizetti's meest onfortuinlijke werken. Dat heeft in de eerste plaats te maken met het zeer gewelddadige en schokkende libretto dat Salvatore Cammarano baseerde op het Franse melodrama 'La nonne sanglante' (De bloedende non); ook Gounod zou op dit drama een opera schrijven.

Veel doden vallen er in dit drama van liefde, wraak en verderf, maar één overleeft een aanslag op haar leven. Deze Maria de Rudenz verwijdert echter in de laatste scène het verband van haar gapende wond en bloedt ten overstaan van haar moordenaar en geliefde dood. Miricioiu maakt van deze laatste scène (die Donizetti met gewaagde muzikale invallen uitwerkte) iets heel bijzonders. Zij bewijst eens te meer welk een uitzonderlijke zangeres en stemactrice zij is.

De opname laat Bruce Ford horen als Enrico, Regina Nathan als Matilde (de seconda donna) en Robert McFarland als Corrado; Donizetti schreef voor Corrado een volwaardige baritonrol die de weg wijst naar de opera's van Verdi. David Parry (de vaste Opera Rara-dirigent) dirigeert met vaart en gevoel voor de eb en vloed van deze muziek. Prachtig is het voorspel tot de tweede acte waarin de basklarinettist en harpiste (een verrassende combinatie) symbool staan voor de kwaliteit van het Philharmonia orkest uit Londen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden