Review

Simon Field 'officier'

Vandaag gaat het 33ste International Film Festival Rotterdam zijn laatste dag in. Naar de Nederlandse première van het Vermeer-portret 'Girl With a Pearl Earring', de slotfilm van vanavond, wordt reikhalzend uitgekeken. Prijzen werden gisteravond al uitgereikt. Films uit Azië en Oost-Europa bleken favoriet onder de verschillende juries.

De Tiger Award-jury, onder voorzitterschap van de Braziliaanse avant-gardefilmer en voormalige 'Filmmaker in Focus' Júlio Bressane, bekroonde gisteravond drie filmmakers met een Tiger Award ter waarde van 10000 euro. De gelukkigen onder de zestien kandidaten kwamen uit Duitsland, Bosnië-Herzogovina en Taiwan. De Duitse winnaar 'Unterwegs' van Jan Krüger, waarin een mysterieus verhaal aan de Poolse grens wordt verteld, werd geroemd om zijn verbeelding van een 'hedendaags virus'. Volgens het juryrapport zou dat de angst voor het onbekende en de ontwrichtende werking van het vreemde zijn. De winnaar uit Bosnië-Herzegovina, 'Summer in the Golden Valley' van Srdjan Vuletic, beschrijft het leven van lijmsnuivende jongeren in Sarajevo. Volgens Simon Field, scheidend festivaldirecteur en samensteller van de Tiger competitie, verbeeldt de film de onzekere toekomst van een nieuwe generatie in de platgebombardeerde stad. De Taiwanese film 'The Missing', met Tsai Ming-liangs vaste hoofdrolspeler en muze Lee Kang-sheng in de regiestoel, ging zelfs met drie prijzen naar huis. De als regisseur debuterende Lee Kang-sheng kreeg voor zijn Taipei-portret, over de zoektocht van een grootmoeder naar haar kleinkind in de straten van Taipei, een Tiger Award, de KNF-prijs van de Nederlandse filmkritiek en de Netpac-prijs van het 'Netwerk voor de promotie van de Aziatische cinema'. Veel prijzen voor een film die in de traditie van de Taiwanese meester Tsai Ming-liang is gemaakt, maar die toch meer weg heeft van een kopie dan van een origineel. De Nederlandse en buitenlandse critici die de afgelopen week hun mening gaven in de festivaleditie van De Filmkrant bleken zeer verdeeld over de film. Door de een uitgeroepen tot meesterwerk, door de ander matig of zelfs ronduit slecht bevonden. Een controversiële winnaar, 'The Missing', maar de Aziatische cinema, waarvoor Simon Field zich de afgelopen jaren als directeur zo sterk maakte, kreeg in Rotterdam wel opvallend veel jury's plat. Voor de Fipresci-jury van internatiotionale filmcritici onder voorzitterschap van de Amerikaanse criticus Jonathan Rosenbaum, was de Japanse film 'Peep TV Show' van Yutaka Tsuchiya de grote winnaar. Een postmodern en trendy portret van een wijk in Tokio, waar een eenzame jongen foto's vastlegt van onbekenden, om ze vervolgens op zijn website te plaatsen. 'Eenzaamheid in virtuele tijden', aldus het Spaanse jurylid Ruth Pombo in haar treffende beschrijving van de film. En helemaal geen 'ver van mijn bed show', gezien het intensieve e-mail-, sms- en voicemailverkeer dat zich hier de afgelopen dagen onder de bezoekers van het festival manifesteerde. De mobiele telefoon en het world wide web fungeren meer en meer als een soort verlengstukken van het lichaam. Per e-mail een verjaardagswens ontvangen van een Australische collega is leuk, maar niet als die Australische collega gewoon op het festival aanwezig is, en eenvoudigweg geen tijd heeft voor een persoonlijke felicitatie. Eenzaamheid in viruele tijden heet dat. En dat laatste hangt zeker samen met de enorme schaal van het festival. De klacht over de enorme hoeveelheid programma-onderdelen en routes die het festival uitzet, is nu toch echt urgent. Wil de spirit van Rotterdam nog een beetje bewaard blijven, als een plek waar ook ongeorganiseerde discussies kunnen plaatsvinden, dan is het terugdringen van de lawine films een vereiste.

Van Simon Field werd gisteren afscheid genomen, met een penning van de gemeente Rotterdam, de onderscheiding 'Officier dans l'Ordre des Arts et Lettres' van het Franse ministerie van cultuur en communicatie en met een filmische ode van zijn favoriete filmmakers, onder wie Tsai Ming-liang, Takeshi Kitano en Catherine Breillat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden