InterviewSharon Kovacs

Sharon Kovacs: Ik weet niet of ik zonder de muziek de zin van het leven had gezien

Sharon Kovacs. Beeld Martijn Gijsbertsen
Sharon Kovacs.Beeld Martijn Gijsbertsen

De coronacrisis veranderde het leven van musici en artiesten ingrijpend. De agenda’s werden leeg geveegd. Wat is hun plan B? Laatste deel van een serie: zangeres Sharon Kovacs vond haar familie terug en woont bij haar moeder op de boerderij in een verbouwde varkensstal.

Sharon Kovacs prikt haar wijsvinger in de lucht, ze begint heftig te knikken. De grijns spat van haar gezicht, de grote ringen in haar oren schudden. De 30-jarige zangeres is in haar hele leven niet zo gelukkig geweest als nu. “Voor het eerst heb ik het gevoel dat ik helemaal in control ben. En ik heb zin in de toekomst. Met nieuwe samenwerkingen. Een nieuwe plaat!

“Door de coronacrisis heb ik het aangedurfd om te reorganiseren. Ik ben erachter gekomen dat ik veel meer zelf wil doen, mijn management, mijn boekingen. In de grote molen van de muziek wordt bijna alles voor je gedaan. Je werkt met zo veel mensen samen die allemaal ideeën hebben. Plotseling voer je alleen nog maar andermans ideeën uit. Dat is mijn muziek denk ik niet altijd ten goede gekomen.”

Heel Europa en nog meer

Kovacs brak in 2015 door met haar duistere debuutplaat ‘Shades Of Black’ vol pop-noir. Ze tekende bij Warner. Haar hit ‘My Love’ leek zo uit een James Bond-soundtrack gevallen. En met haar stem, die het midden zoekt tussen Shirley Bassey en Amy Winehouse, veroverde ze heel Europa en daarbuiten. Ze heeft fans in Griekenland, Egypte en zelfs Iran.

Ze realiseert zich dat ze die landen niet zo snel meer zal bezoeken. Alle toerdata langs steden in Rusland, Oekraïne en Turkije kon ze begin maart doorkrassen, evenals de Parade in Nederland. En dus zowat haar totale inkomen. Ze zei meteen de huur op in woonplaats Eindhoven, laste een muziekpauze in en trok bij haar moeder en stiefvader in een boerderij in Langenboom, ten zuiden van Nijmegen.

null Beeld Martijn Gijsbertsen
Beeld Martijn Gijsbertsen

Het betekende voor Kovacs een bijzondere hereniging met haar moeder. Ze had een moeilijke jeugd. “Ik ben al jong uit huis geplaatst, op mijn twaalfde. Ik heb veel internaten en pleeggezinnen gezien. Ik was moeilijk opvoedbaar, nee, ik was niet het leukste kind. En mijn moeder is altijd alleen geweest in de opvoeding van mij en mijn zusje. Dat ging niet altijd even goed. Er zijn dingen gebeurd toen ik jong was die mij hebben gevormd.” Nee, verdere details hoeven niet per se in de krant, zegt ze.

“Ik voelde me heel lang onbegrepen. Niemand in mijn familie is muzikaal, ze begrepen nooit waarom ik daar zo mee bezig was. Toen ik bekender werd, veranderde dat, door mijn liedjes, de teksten die ik zong. Na mijn eerste album is het gesprek met mijn moeder langzaam weer op gang gekomen. We zijn allebei niet echt praters. Dus daar moest iemand bij komen. Maar ik kan dat iedereen wel aanbevelen.

“Je merkt dat de gevoelens zoals die zich in je hoofd vormen niet altijd stroken met de werkelijkheid. Ik voelde me alleen, niet goed genoeg. Terwijl mijn moeder juist veel onmacht voelde. Zij heeft ook maar keuzes gemaakt die op dat moment het beste voelden. We hebben het goed met elkaar uit kunnen praten, het is fijn om mijn ouders weer in mijn leven te hebben. Ik heb ze nodig. Alleen kan ik het niet.”

De nieuwe vloer leggen

Met haar stiefvader verbouwde ze de oude varkensstal bij de boerderij tot haar eigen huisje. “Er was helemaal niks. Geen stroom of water. We moesten het dak isoleren, een nieuwe vloer leggen, alles stuken. Heel leuk! Ja, ik dacht ook: als dat hele corona nou zes jaar duurt, dan kan ik altijd nog in de bouw werken.”

Ze merkt trouwens nog steeds dat ze niet te lang op één plek kan blijven. Dat zit in haar, natuurlijk ook door het verleden. Nou, en dan gaat ze lekker naar Portugal, naar haar vriend. Die woont in een oude wijnboerderij in de bergen bij Lissabon. Ook daar, in de grote wijnkelder, is ze aan het klussen geslagen. Ze bouwt er aan een muziekstudio die bijna af is. Van liedjes schrijven kwam het door al dat klussen nauwelijks. Maar een maandje geleden bezocht ze haar nieuwe producer Jonathan Quarmby in Londen, met wie ze werkt aan een derde album. En warempel: “Bam! Bam! Bam! Ineens waren drie songs af. Zo fijn, ik dacht: Gelukkig, ik kan het nog!”

Op haar vorige album ‘Cheap Smell’ uit 2018 probeerde ze over luchtigere, vrolijkere zaken te zingen. In interviews noemde ze dat een overwinning. Nu, daarmee geconfronteerd, schudt ze vinnig haar hoofd. “Daar ben ik wel van teruggekomen. Ik besef dat de donkerheid gewoon in mij zit. De muziek moet een uitlaatklep zijn, ik kan die donkerheid kanaliseren in mijn liedjes.” Ze grinnikt. “Dan gebruik je het schrijven als een Girl Therapy Session.”

Kovacs vindt het interessant om te kijken hoe muziek relevant blijft in deze gekke tijd. “Wij moeten onszelf als artiesten opnieuw uitvinden. Ik wil niet alleen maar het resultaat laten zien, een derde album, maar ook de totstandkoming. Door samenwerkingen aan te gaan met videodirectors, met modeontwerpers, zoals Nada van Dalen, zij heeft mijn kleding gemaakt.

“Ik ben met een livestream bezig voor 4 oktober. Ik wil op een boot optreden en door de Amsterdamse grachten varen. Puur voor mijn Russische en Oekraïense fans, omdat ik weet dat ik komende tijd niet naar die landen kan. Ik zal ze Nederland op z’n best laten zien.” En een gratis toeristencampagne voor de stad Amsterdam dus? Ze lacht. “Ja, ze mogen me wel een boot cadeau doen!”

Optreden op de Uitmarkt

Vanavond treedt ze voor het eerst in een half jaar weer op met haar band tijdens de Uitmarkt op televisie. Eindelijk, eindelijk. Op NPO2 zal ze onder meer haar gisteren verschenen nieuwe single ten gehore brengen. Ze schreef ‘Mata Hari’ als ambassadeur van Art Rocks. De landelijke muziekcompetitie daagt artiesten uit een lied te schrijven geïnspireerd op een kunstwerk uit een museum. Kovacs koos Mata Hari’s danskostuum uit het Fries Museum.

“I am a woman in a men’s world”, zingt Kovacs in het nummer. “Mata Hari fascineert mij buitengewoon door het mysterie dat haar omringt en haar tragische einde. De mannen die haar hebben neergeschoten, daar heeft ze voor gedanst of zelfs meer mee gedaan. Het is altijd de vraag geweest of ze spion was, maar ik denk het niet per se. Ze was iemand die schijt had aan wat anderen vonden.”

“Ik heb ook wel het gevoel dat ik een vrouw ben in een mannenwereld. Heb jij ooit een vrouwelijke muziekbaas gezien? Nee, inderdaad. Je moet er tegenop boksen als naïef meisje dat graag muziek wil maken. Ik was twintig toen ik begon. Dan merk je dat er een hoop kennis tekortschiet. Ik wil niet zeggen: je wordt dom gehouden, maar… in principe wel.”

In zekere zin kan Kovacs zich spiegelen aan Mata Hari, als een autonome zangeres. “De afgelopen jaren was ik die essentie van muziek maken verloren. Ik deed het niet meer om mezelf gelukkig te maken, maar om veel anderen gelukkig te maken. Maar ik heb de muziek nodig, voor mezelf.

“Zonder de muziek zou ik verdwaald zijn. Zonder zou ik denk ik niet mijn weg naar huis terug hebben gevonden, naar mijn ouders. Nee, absoluut niet. Het loopt meestal niet goed af met kinderen die in een internaat belanden. Ze komen er niet beter uit. Ik ben een van de gelukkigen geweest. Ik weet niet of ik zonder de muziek de zin van het leven had gezien. Door het zingen kreeg ik iets om over te dromen, om voor te leven.”

Kovacs treedt op 10 oktober op in Den Bosch in het Theater aan de Parade.

null Beeld Martijn Gijsbertsen
Beeld Martijn Gijsbertsen

De Uitmarkt op de NPO

De Uitmarkt, traditioneel de opening van het culturele seizoen, trekt normaliter zo’n half miljoen mensen. Maar door de coronacrisis zijn de bezoekers van het festival in Amsterdam dit weekend voornamelijk aangewezen op hun televisietoestel.

De 43ste editie van de Uitmarkt is zaterdag vanaf 20.10 uur te zien op NPO 2 met optredens van Wende, Typhoon, Douwe Bob, Eefje de Visser en het Nederlands Dans Theater. Aansluitend fietst presentator Eric Corton door Amsterdam langs theaters en concertzalen en ontmoet artiesten zoals Jan Jaap van der Wal en Bodil de la Parra en Kovacs.

Op de website www.uitmarkt.nl zijn gedurende het weekend meerdere optredens via livestreams te volgen: van Huub van der Lubbe, Maartje Wortel en Abdelkader Benali.

Lees ook:

Maak eens een liedje over een kunstwerk

15 Nederlandse musea, waaronder het Van Gogh en het Kröller-Müller, selecteerden kunstwerken en vroegen muzikanten zich erdoor te laten inspireren en er een lied over te schrijven voor de tweejaarlijkse competitie Art Rocks.

‘Succes betekent nog niet dat het goed met je gaat’

Vier jaar terug was Nederland plots een superster rijker. Sharon Kovacs schitterde op festivals en kwam met een duister debuutalbum. Maar opeens ‘ging het niet meer’. Haar tweede plaat klinkt luchtiger.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden