Opinie

Shakespeare wint aan zeggingskracht in ’Dochters van Lear’

Anita Twaalfhoven

’Dochters van Lear’ door Theatergroep MAX. Te zien: 2/12 in Genk, 3/12 in Mechelen, 9/12 in Maastricht, 10/12 in Utrecht, 15/12 in Groningen, 16/12 in Zoetermeer, 17/12 in Gouda. Info: 015-212977 of www.tgmax.nl

De ’koning van de Wagenweg’ zit onderuitgezakt in een oude stoel en barst in huilen uit. Zijn drie dochters troosten hem en je kunt zien dat dit niet voor het eerst is. In ’Dochters van Lear’ van Theatergroep MAX. staan vaders op de tenen van prinsessen en staan de familieverhoudingen op scherp.

Regisseur Moniek Merkx situeerde Shakespeare’s King Lear niet in het Engelse koninkrijk, maar in een sjofel restaurant aan de Wagenweg dat ’koude schotels’ serveert. Een lichtgevende pijl boven een billboard wijst de bezoeker de weg naar het etablissement, dat doet denken aan de wegrestaurants in Amerikaanse films uit de jaren vijftig. Vader Lear, een alcoholische melancholicus met losse handjes, wil de zaak overdoen aan zijn struise dochters. Maar eigenlijk gunt hij het hen niet. Om grip op de meisjes te houden, speelt hij ze met succes tegen elkaar uit.

De twee oudsten laten zich van hun meest wanhopige kant zien. Manon Nieuweboer speelt Goneril als een vroeg oud en bedillerig meisje en Bianca van der Schoot is een dweepzieke Regan. Ze willen een eigen leven en als dat niet lukt, op zijn minst een andere menukaart en moderne tafelkleedjes in het restaurant. Maar zelfs het serveren van één nieuw gerecht is al te revolutionair voor vader.

Deze dochters van Lear doen een beetje denken aan de ’Drie Zusters’ van Tsjechov, die tevergeefs dromen van een meeslepend leven in de grote stad. De meisjes hadden al veel eerder het huis uit moeten gaan, maar kunnen zich niet losmaken uit de knellende familiebanden.

De jongste, Cordelia, een dromerige rol van Suzan Boogaerdt, trekt zich terug in een eigen wereld. Zij filmt zichzelf met een videocamera en haar gezicht is in close-up te zien op een groot videoscherm. Het is alsof zij met de camera een blik in haar innerlijk werpt om uit te zoeken wie zij is en wat zij wil van het leven. De popliedjes die zij zingt klinken mooi en melancholiek. Als de bom barst en de oudsten vader op straat zetten is het Cordelia die hem te hulp schiet.

Vlak voor het slot zet huisvriend Kent de voorstelling stil. Wil het publiek een goede of een slechte afloop? Op het toneel zetten ze ondertussen de televisie aan en de chips op tafel, want de reality-soap ’Cold Blood Tragedy’ begint. En daarin is het, net als bij Shakespeare, een bloedig slagveld. In de multimediale bewerking van MAX passen alle stukjes van de puzzel in elkaar. Shakespeare wint aan zeggingskracht met ’Dochters van Lear’.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden