Opinie

Shakespeare met een snelle jas

’Rome & Juli’s Posse’ van ZEP is te zien: 5/11 in Utrecht, 6/11 in Veenendaal, 7/11 in Lochem, 10/11 in Rotterdam. Tournee t/m 20/12. www.zep.nu

Juli laat haar lange benen zien onder een kort, goudkleurig jurkje en Rome draagt een spijkerbroek en laag uitgesneden shirt dat zijn borsthaar ontbloot. Als ze elkaar op een feestje omhelzen, doet het plaatje denken aan een reclamefoto voor een hip jeanslabel. Ze vallen als een blok voor elkaar. Maar er is één probleem: Juli hoort bij de ’Caps’ en Rome bij de ’Tags’, twee gangs die elkaar naar het leven staan.

Om jongeren niet te vervelen met een saaie Shakespeare, krijgen zijn komedies en tragedies meestal een snelle jas aan. In ’Rome & Juli’s Posse’ van ZEP beleven ’Romeo en Julia’ hun liefdesverhaal op straat, in een mix van musical en hiphop, rap en poëzie.

Regisseur Peter Pluymaekers vertaalde de vete tussen de families Capuleti en Montecchi naar rivaliserende groepen hangjongeren. Niet de ouders maar de vrienden van Rome en Juli staan tussen de geliefden in. Net als in ’West Side Story’, maar dan ruwer, rauwer en realistischer. De spelers bewegen snel, zijn rap van tong en zingen geroutineerd.

Pascal Griffioen, beter bekend als Def P van de Amsterdamse groep Osdorp Posse, schreef mee aan de raps. Dat is goed te horen. Net als zijn teksten voor Osdorp Posse zijn ook de raps in de voorstelling stevig en direct. De muziek is melodieuzer.

Mooi is de combinatie tussen de rijmende rap en de dichterlijke taal van Shakespeare. Rome en Juli staan elkaar van pure liefde in de vorm van poëzie te woord, maar hun vrienden spreken en zingen in street slang en gaan voor snelle seks. „Kijk, die chick!”, zegt een jongen in het publiek tegen zijn klasgenoot. Als een van de meiden op het toneel de broek van haar tegenspeler losknoopt, stompen ze elkaar stevig op de schouders. Maar even later verbergen ze het hoofd in de capuchon van hun sweatshirt, zó stoer zijn ze nu ook weer niet.

Het straatbeeld in ’Rome & Juli’s Posse’ is schilderachtig belicht en de mise en scène zorgt voor sfeervolle plaatjes. De grote emoties komen minder sterk over het voetlicht. De geliefden zijn dan wel voor elkaar gevallen, maar het is geen alles verzengende liefde die grootse gevaren doet trotseren. Zo lijken ook de doden die te betreuren zijn als de bendes elkaar aanvallen geen hartverscheurend verdriet op te roepen.

Rome en Juli zijn realistischer dan de Romeo en Julia rond hun romantische balkon in Verona. Als haar vriend sterft, pleegt Juli geen zelfmoord. Ze is woedend en heeft schoon genoeg van het machogedrag. „Willen jullie soms allemaal dóód?!”, roept ze tegen de gangleden

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden