Review

Shadow Festival Amsterdam geruisloos aan de kant gezet

Het Shadow Festival van Stefan Majakowski, het kleinschalige Amsterdamse documentairefestival dat tien jaar plaatsvond naast zijn grote broer het IDFA, is opeens weg. „Ik dacht dat ik in de loop van de tijd wel iets had opgebouwd”, licht Majakowski toe, „maar mijn aanvraag voor het kunstenplan werd vorig jaar opeens van tafel geveegd.”

In een poging de continuïteit van zijn filmfestival te waarborgen ging Majakowski op bezoek bij alle mogelijke instanties en organisaties op filmgebied in Nederland. Majakowski: „Ik ben gaan praten met het Binger Filmlab en het Sandbergh Instituut, en met het Filmfonds, maar daar werd ik door Niek Koppen en Ger Bouma aangekeken alsof ik gek was. Ik heb als gastdocent van de Nederlandse Film en Televisie Academie ook voorgesteld om het festival in te bedden in het nieuwe Masters-programma, maar daar hadden Peter Delpeut en Mart Dominicus, adviseurs van de opleiding, geen trek in.”

Majakowski richtte zijn schaduwfestival tien jaar geleden op uit onvrede met de grootschaligheid van het IDFA waar naar zijn mening meer commercie te zien was dan kunst, meer tv-reportage dan cinema, en waar filmmakers wegzonken in de massaliteit. Het Shadow Festival werd een begrip als luis in de pels van het grote IDFA. De sfeer in de Amsterdamse Melkweg was rustiger, intiemer, en filmmakers werden altijd door Majakowski met kennis van zaken geïnterviewd, nooit door dames die bekend waren van televisie. Majakowski hoefde ook niet zo zeer de wereld te verbeteren, zijn festival hoefde geen spreekbuis te zijn van de ellende in de wereld. Op het festival geen sensationele of bizarre films, zoals het destijds geruchtmakende ’Mondo Cane’ uit 1962.

Majakowski, geboren in een plaatsje bij Minsk in Wit-Rusland en familie van de grote Russische dichter Wladimir Majakowski, heeft de Nederlandse filmwereld de laatste tijd ervaren als ’hermetisch en provinciaal’. „Je wordt hier raar aangekeken als je de dingen net een beetje anders doet, als je je buiten de gepaande paden begeeft. Een cultuur is toch juist gebaat bij verschillende geluiden, of vergis ik me?”

Majakowski is teleurgesteld, maar zit onderwijl niet stil. Morgenavond, midden in de week van het IDFA, presenteert hij in de Hermitage Amsterdam de bekroonde Russische documentaire ’Bread Day’ (1998) van Sergei Dvortsevoi die eerder dit jaar de Nederlandse bioscoop aandeed met de verrukkelijke steppenfilm ’Tulpan’. „Het is ook mogelijk dat het Shadow Festival in een ander land gaat herleven, bijvoorbeeld in Duitsland”, aldus Majakowski.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden