Filmrecensie

‘Shadow’ biedt adembenemende actie waarin stalen paraplu's de hoofdrol opeisen

Shadow
Regie: Zhang Yimou. Met Deng Chao, Sun Li en Zheng Kai.
★★★★☆

Met ‘Shadow’ laat Zhang Yimou zien waarom hij een van de grootste Chinese kunstenaars is. Inspiratie voor zijn oogverblindende spektakel vond hij in het klassieke epos ‘Roman over de drie koninkrijken’, verschenen in de 14de eeuw. Het is het verhaal van koning Pei die met zijn volk uit de stad Jing is verdreven en al een tijdje in ballingschap leeft. De koning heeft het er moeilijk mee. Hij richt zijn woede op zijn belangrijkste generaal, niet wetende dat die in het geheim aan een plan werkt om de stad te heroveren. En wel met een dubbelganger, de schaduw uit de titel. 

Het is een verhaal vol sappige paleisintriges dat geleidelijk aan afkoerst op een vechtkunst-epos waarin, jawel, stalen paraplu’s de hoofdrol opeisen. De actie laat even op zich wachten, je moet wat geduld hebben, maar als het zo ver is, weet je niet wat je meemaakt. Een grote groep krijgers maakt zich stilletjes op om de stad te hernemen en gaat dan vol in de aanval. Rollend door de straat met opengeklapte paraplu’s weten ze pijlen af te weren, en zich steeds verder te verplaatsen. Je kunt het rustig een van de meest adembenemende actiescènes in de moderne cinema noemen.

Toef bloed

En er is nog een andere manier waarop Yimou de zinnen begoochelt. Het zwart-wit waarin de film is opgenomen, is geïnspireerd op de Chinese schildertechniek van gewassen inkt. Het is een en al betovering, vooral omdat tussen het zwart-wit de huidskleur van gezichten en handen intact is gelaten. Soms is er ook opeens een toef bloed, in het vurigste rood, of het warmgele licht van een vlam. 

Je kunt wel merken dat Yimou ooit begon als cameraman. Zijn visuele stijl, groots en verfijnd tegelijk, viel al op in zijn eerste, succesvolle historische drama’s ‘Het Rode Korenveld’ en ‘Raise the Red Lantern’, gevolgd door het heerlijke vechtkunst-epos ‘House of Flying Daggers’. Shadow is een nieuw hoogtepunt waarin ook nog eens overal yin-yang patronen opduiken, zowel in het verhaal als in de vormgeving. Als het buiten regent, vloeien binnen de tranen.

Yimou was ook altijd een inspirerende vrouwenregisseur. In Shadow worden vrouwen vereerd als godinnen maar ook gebruikt als pionnen. Prominent is de vrouw van de generaal, die verliefd wordt op zijn viriele dubbelganger, en tussen macht en liefde in komt te staan. Dat vrouwen waanzinnige krijgers zijn, is ook opnieuw duidelijk. Soepeltjes hanteren ze bamboestokken, dolken en stalen paraplu’s. 

Wanneer we Yimou’s allerlaatste film te zien krijgen, is nog ongewis. In februari werd ‘One Second’ wegens ‘technische problemen’ opeens teruggetrokken uit de competitie van het Filmfestival van Berlijn. Verdere toelichting is niet gegeven, maar algemeen wordt aangenomen dat het om verscherpte censuurmaatregelen gaat in China. 

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden