null Beeld Werry Crone
Beeld Werry Crone

Klassiek & zoPeter van der Lint

Sekswerkers mogen wél weer aan de slag, maar de slagwerkers niet

Gaat het nu dan echt gebeuren? Kunnen de theaters eindelijk weer hun deuren openen? De voortekenen lijken gunstig, ook al houdt de overheid slagen om de arm en is het oorspronkelijk uitgestippelde stappenplan toch weer een week opgeschoven. En er was veel boosheid over het feit dat de sekswerkers volgende week wél aan de slag kunnen, maar de slagwerkers – ik gebruik de groep even als pars pro toto voor de sector – niet. De aloude mantra werd met enige gretigheid maar weer eens aangehaald dat betaalde seks in Nederland kennelijk belangrijker is dan betaalde cultuur.

Toch namen sommigen uit de cultuurwereld het op voor hun collega’s uit de sekswereld. En dat had iets moois. Sekswerkers kunnen nou eenmaal geen beroep doen op financiële steun van de overheid, in tegenstelling tot musici. Daar staat dan weer tegenover dat sekswerkers veel makkelijker illegaal hun werk kunnen blijven uitvoeren, en dat waarschijnlijk ook gedaan hebben. Voor musici is dat niet te doen. Een concert met betalend publiek trekt nou eenmaal meer aandacht van een controleur dan een betaalde wip achter de voordeur.

Hoe dat ook allemaal zij, deze week stond vooral in het teken van optimisme, van Open Up. Die laatste woorden zijn uiteraard het thema van het Songfestival in Rotterdam waar deze week de repetities begonnen. Maar overdrachtelijk gold Open Up deze week ook voor de vele orkesten, concertzalen en gezelschappen die met enthousiasme hun nieuwe seizoenen presenteerden. Seizoenen die nog wel met onzekerheden omgeven zijn – is anderhalve meter nog steeds leidend, of gaat er getest worden aan de deur? – maar die in welke vorm dan ook doorgaan.

Op de cover van de nieuwe seizoensbrochure van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) staat een stralende, zilveren zon afgebeeld. Hoopvoller kan het bijna niet. Het orkest hield de persconferentie online, met de altijd-een-kwinkslag-paraat-presentator Dominic Seldis (wat kan die man goed contrabas spelen!) als gespreksleider. Het ging natuurlijk over de chef-dirigent die nog altijd niet in zicht is. De nieuwe directievoorzitter Dominik Winterling verwees fijntjes naar een interview dat twee musici van het orkest onlangs in het huisblad Preludium gaven, waarin zij heel relativerend deden over het uitblijven van een benoeming. Dat was natuurlijk het officiële standpunt van de directie, want KCO-musici mogen nooit op eigen gezag praten. En Winterling herhaalde het nog maar eens: ‘Niet vandaag, niet morgen, maar hij/zij komt’.

Het chefloze seizoen is mooi. Riccardo Chailly komt vaker, Pierre Audi is aangetrokken als creatief partner en Yefim Bronfman is artist in residence. Heerlijk vertrouwd allemaal, en toch verrassend. Ook leuk: John Eliot Gardiner komt een Brahms-project doen, Santtu-Matias Rouvali keert terug en Jaap van Zweden neemt de Kerstmatinee voor zijn rekening.

Optimisme dus. Blij werden we deze week ook van de 19-jarige pianist Aidan Mikdad. Hij doet als enige Nederlander mee aan de roemruchte Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel. Vorige week wist hij zich zowaar te plaatsen voor de halve finale. Vanwege de pandemie werden daarvoor slechts twaalf pianisten geselecteerd, en geen vierentwintig. Een kunststukje van deze jongste deelnemer daar in België. Gisteren heeft Mikdad zijn optreden in de halve finale gehad, en vanavond horen we of hij als één van de zes door mag naar de finale. Dat zou toch wat zijn. Toch nog goed nieuws voor de slagwerkers. Want u weet, een piano is in wezen een slaginstrument. Met hamertjes.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden