Review

Schurende strot van Ortega in 'El Greco de Toledo'

’El Greco de Toledo’ van Eric Vaarzon Morel met o.a. Ginesa Ortega en Eric Vloeimans op 11/8 in Theaterfestival Boulevard, De Parade, Den Bosch. Te zien in Zeist (13), Amsterdam (14), Bloemendaal (15); tournee van 30 september t/m 22 oktober. Info: www.ericvaarzonmorel.nl

Het is natuurlijk fantastisch als je voor een project de Spaanse cantaora Ginesa Ortega naar Nederland kunt halen. Samen met flamencozanger Carlos Denia en danseres Eli la Truco vormt Ortega het zinderende hart van ’El Greco de Toledo’.

Gitarist Eric Vaarzon Morel liep al langer rond met het idee om de schilder El Greco onderwerp te maken van een muzikale voorstelling. De Griekse schilder die aan het eind van de 16de eeuw in het tolerante Toledo woonde en werkte. In de voormalige hoofdstad van Spanje kwamen veel culturen samen – kerken, synagogen en moskeeën staan er broederlijk naast elkaar.

Voortbordurend op multicultureel Toledo kwam Morel uit bij een flamenco-opera, waarin hij een klassiek geschoolde stemmen combineert met de genoemd flamenco-fenomenen en met jazzmusici als Oene van Geel en Eric Vloeimans. Een haast Nederlandse hutspot met veel Spaanse pepers is het resultaat.

De ’echte’ Spaanse stukken in het bijna twee uur durende werk werken fantastisch. Dankzij de schitterend schurende strot van Ortega en het fenomenale gitaarspel van Morel. Als daar dan ook nog de opzwepende dans van La Truco en de zang van Carlos Denia bij komen, is het feest compleet.

Dan hebben mezzosopraan Xenia Meijer en countertenor Maarten Engeltjes het heel wat moeilijker. Zij moeten in het Nederlands zingen in een idioom dat aardig wat water bij de Spaanse wijn doet. Morel schreef zeker aanstekelijke muziek, maar in de bijna twee uur zit er weinig variatie in, ook al doen altviolist Van Geel en trompettist Vloeimans improvisatorisch hun stinkende best.

De slappe scenische vorm doet het geheel geen goed. Waarom niet de personages op een stoel gezet en hen gewoon hun teksten laten zingen? En waarom die ongenadige elektronische versterking? Meijer en Engeltjes zijn opgeleid om zonder microfoon te zingen en ik geloof niet dat Ortega en Denia zonder versterking onhoorbaar zijn – verre van! Morel, die de hele avond uit zijn hoofd speelt, verdient lof, maar helemaal geslaagd is zijn project niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden