De Droommoord

Schuldig of onschuldig? Vel zelf het vonnis over Katja S. in dit online theaterspel

null Beeld Annemieke van der Togt
Beeld Annemieke van der Togt

Draait Katja S. de bak in voor de moord op haar man? In het online theaterspel De Droommoord moet het publiek de verdachte berechten. Wie overtuigt het meest: de onkreukbare officier van justitie of de gladde advocaat?

Er is een moord gepleegd. Katja Schutters heeft haar man Lucas Vermeer in zijn badkuip laten verdrinken. Er was ook gif in het spel, hoog tijd om haar op te sluiten zou je denken. Of toch niet?

In De Droommoord van Hummelinck Stuurman Theaterproducties, mag het publiek bepalen wie schuldig is. Het gaat om juryrechtspraak, het publiek is de jury. Wie een kaartje koopt kan zich vanaf 8 maart online in steeds nieuwe getuigenverslagen en verhandelingen verdiepen. Op 15 maart bepalen de kijkers of Katja de bak in draait.

Mooie bonus van deze productie – en iets wat je in de werkelijkheid ook graag zou willen – is het feit dat het publiek na het vellen van het oordeel de ware toedracht te zien krijgt. In een reconstructiefilmpje wordt na afloop getoond of de verdachte terecht of onterecht werd veroordeeld.

De Droommoord is een hybride productie: een kruising tussen Cluedo, Wie is de Mol en Baantjer. Het is film noch theater – of misschien juist allebei – met een sterrencast bovendien: onder meer Pierre Bokma als getuige Joris de Grauwe, Carine Crutzen als zus van de verdachte en Monic Hendrickx als de mogelijk schuldige Katja S.

Een project dat zonder corona misschien wel nooit had bestaan: de grote lijst topacteurs had er nu opeens tijd voor, het online element ontstond noodgedwongen en dankzij de avondklok is de kans op succes groter dan ooit; nu is er tenminste in de eerste helft van maart ’s avonds iets spannends te doen.

Het idee komt uit België overgewaaid en het begon bij Frank van Laecke. Bij de zuiderburen was het oorspronkelijk een reeks theatervoorstellingen waarin het publiek in de theaterzaal over een fictieve moordzaak moest oordelen. Na twee succesvolle theateredities viel de derde editie samen met corona en ging online verder, met maar liefst negenduizend kijkers.

In België wordt nu aan de derde online moordzaak gewerkt. Voor Hummelinck Stuurman is De Droommoord productie nummer twee: eerder stond in december De Kerstmoord naast de kalkoen op het programma.

Zouden de kijkers weten hoe dat werkt, zo’n jury?

Die eerste keer bij De Kerstmoord was er nog enige zorg dat Nederlanders het concept volksjury misschien niet goed zouden oppikken. Want dat fenomeen bestaat niet in Nederland, we kennen het vooral van Amerikaanse series. In Nederland is iemand onschuldig tot zijn of haar schuld bewezen is. Zolang je twijfelt, is iemand onschuldig, zo werkt de wetgeving nou eenmaal.

Cabaretier Louise Korthals, die officier van justitie Vera de Rie speelt, vond het spannend: “Het is mijn taak om de verdachte schuldig te vinden. Maar als de advocaat mensen maar genoeg aan het twijfelen zou weten te brengen, dan was mijn rol nutteloos. Want als je twijfelt, moet je kiezen voor onschuldig. En als iedereen voor onschuldig zou kiezen, dan was het spelelement weg.” Die ‘eerste ronde’ bij De Kerstmoord zat Korthals dus vol spanning op het eindoordeel van het publiek te wachten. “Maar wat bleek? Oordelen vonden ze geen enkel probleem.”

In zowel De Kerstmoord als De Droommoord spelen Louise Korthals en Jan Kooijman de rollen van officier van justitie en advocaat. Die eerdere ervaring geeft nu, in deel twee, een aangenaam soort venijn tussen beide spelers. Want zo’n voorstelling gaat immers niet alleen om de details van de moord zelf, maar ook om de manier waarop die details worden gepresenteerd. Korthals en Kooijman kunnen goed verwoorden waar de pijn zit.

Korthals: “Officier van justitie De Rie is toch een wat onkreukbare vrouw die gelooft in rechtvaardigheid. Het is voor haar niet makkelijk dat die zelfverzekerde advocaat Jelle Groot Kamerlink de kijkers zo bespeelt. Ze zou hem nog net geen gluiperd willen noemen, maar wat hij doet is iets waar ex-president Donald Trump ook een handje van had. En ik ken nog wel meer populisten die alsmaar twijfel zaaien. Hopelijk trapt Nederland er niet in.”

Korthals doelt op dat volksgerecht buíten de rechtszaal: hoe mensen in de media worden gefileerd nog voordat er duidelijkheid is over de precieze omstandigheden.

‘Misschien is hij zo’n Zuidas-jongen, maar hij doet ook gewoon zijn werk’

“Maar voor een advocaat is dat onzin”, springt Jan Kooijman op de bres voor zijn rol: “Allicht dat het Openbaar Ministerie mij weg wil zetten als populist, maar dat is ook tactiek, dat is hún tactiek. Ik geloof in Jelle Groot Kamerlink. Hij is wellicht zo’n Zuidas-jongen; snel, succesvol, zelfverzekerd, maar tegelijk doet hij ook gewoon zijn werk. Iedereen heeft immers recht op een verdediging? Als je wordt beschuldigd van iets wat je niet hebt gedaan, is het belangrijk dat je advocaat hard voor jou werkt, zodat je wordt vrijgesproken. Jelle zal verdachte Katja Schutters met alles wat hij heeft verdedigen, hij is team-Katja.”

Korthals noch Kooijman weet wie de moord heeft gepleegd, dat is ook een leuk aspect van dit project. Stel je voor dat de acteurs in Hamlet zich afvragen hoe het afloopt.

Korthals en Kooijman zitten dus zelf ook vanaf 8 maart met een bak popcorn voor de computer. Korthals: “Dat deed ik destijds bij De Kerstmoord ook. Maar toen keek ik veel technischer, omdat het de eerste keer was. Ik keek naar de camerastandpunten, naar het effect van mijn woorden. Dit keer verheug ik me vooral.”

Start van het proces: 8 maart. Wie een kaartje koopt, kan vanaf die dag elke dag online nieuwe informatie bestuderen. Later een kaartje kopen, of op één dag alle verklaringen en getuigenissen tegelijk bingewatchen kan ook. Het oordeel van het publiek moet in ieder geval op 14 maart voor middernacht zijn uitgesproken. Het vonnis volgt op 15 maart. Meer informatie: Schuldofonschuld.nl

Lees ook:

De dood van Julius Caesar is weer nieuws in een zes uur durende, maar nooit vervelende livestream

Vijf sterren voor Romeinse tragedies van Internationaal Theater Amsterdam

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden