'Schoon goed' is erg karikaturaal

“Het spelen van een eerlijke, aardige man is niet voor mij weggelegd”, verzucht Rijk de Gooyer. In de comedy 'Schoon goed', die vanavond bij de Vara begint, geeft De Gooyer gestalte aan Herman van Wijk, de humeurige, zwartgallige en onbetrouwbare uitbater van een buurtwasserette.

Herman belazert zijn klanten waar ze bij staan. Achter de toonbank drukt hij stiekem zijn voet op het pedaal van de weegschaal waarop de was wordt gewogen. “Da's acht kilo.” De klant kijkt bedenkelijk. “Zoveel nog?”

'Wasserette Van Wijk' is Hermans kwaadaardige koninkrijk en zijn drie volwassen zoons, die nog bij pa wonen, zijn de sullige prinsen.

Ex-bajesklant Albert (Maarten Spanjer) is een kleine crimineel die erin slaagt om zelfs het meest onbeduidende kruimelwerk te laten mislukken. Fotograaf Theo (Kees Hulst) had ooit artistieke ambities, maar is blijven steken bij het vereeuwigen van bruidsparen. De jongste zoon Jaap (Micha Hulshof) is licht zwakzinnig en heeft volgens vader Herman behoefte aan ritme en regelmaat, wat betekent dat Jaap enorme bergen witgoed moet strijken.

Dan is er nog de in een ouderwets jasschort gestoken tante Cor (Mimi Kok). Zij komt regelmatig over de vloer om de jongens wat moederlijke liefde te geven, daar hun echte moeder 'er op tijd is uitgestapt', zoals Herman het overlijden van zijn vrouw laconiek formuleert.

Al eerder vertolkte De Gooyer een nare oude zeur in 'In voor- en tegenspoed'. Is Herman van Wijk het alter ego van Fred Schuit? “Ja, eigenlijk is alleen zijn naam veranderd”, zegt De Gooyer, die met plezier in de huid van onsympathieke personages kruipt. “Zo'n opa als in 'Oppassen' is me veel te kneuterig. Een aardige opa is niet leuk. Wel om te hebben, maar niet om te spelen.”

Marc Nelissen, regisseur en medeschrijver van 'Schoon goed' vindt dat een vergelijking met 'In voor- en tegenspoed' niet opgaat. “Rijk heeft het chagrijn nu eenmaal aan zich hangen, maar verder is dit een meer traditionele comedy met verschillende karakters en verhaallijnen.”

De nieuwe serie wordt aangekondigd als een tragikomedie, waarin de mens op zijn kleinst wordt getoond. Die belofte wordt in de eerste aflevering nog niet waargemaakt. De personages en grappen blijven te karikaturaal, waardoor het 'tragische' aspect niet uit de verf komt en de karakters geen gevoelens van compassie weten op te roepen.

“De serie is vanuit het niets geschreven”, benadrukt Nelissen. “Er was geen buitenlands voorbeeld, zoals vaak het geval is. De personages moeten zich ontwikkelen.” Ook het vinden van de juiste toon was moeilijk. “We hebben ons eigen gevoel voor humor als maatstaf genomen. 'Schoon goed' is geen comedy van de harde lach.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden