Review

Schitterend beeld van kunstenaarskring in Bergen

De jonge Hongaarse fotografe Eva Besnyö kwam eind 1932 vanuit Berlijn naar Amsterdam, met haar vriend de filmer John Fernhout.

Hij was de zoon van de schilderes Charley Toorop, die woonde in het huis 'De Vlerken' in Bergen, waar Besnyö al gauw kennismaakte met zijn negentien jaar oudere moeder. Er ontstond een hechte vriendschap tussen de vrouwen. De fotografe heeft in de loop van de tijd veel foto's gemaakt van de kunstenaarskring rond Charley Toorop en van het door Piet Kramer ontworpen huis. Tineke de Ruiter heeft in het boek 'Besnyö in Bergen' een keuze uit het fotomateriaal gemaakt, meestal uit de jaren dertig, die een schitterend beeld geeft van het Bergense leven. Zoals Charley Toorop en John Raedecker daar tegen de lucht afsteken staande in de duinen. Of hoe in het atelier Eduard Mesens aan de piano zit, Charley ligt op de grond, Pyke Koch in een Rietveld-stoel, schilderijen aan de muur, waaronder een Mondriaan. De meeste kamers van het huis heeft Besnyö gefotografeerd, waardoor we goed op de hoogte zijn van het interieur en hoe het huis was ingedeeld. De mooiste foto's zijn mijns inziens die waarop Charley Toorop aan het werk is: wijdbeens in korte broek in de tuin seringenbloesem schilderend of in haar atelier op een trapje met wat kussens zittend, werkend aan het befaamde schilderij 'Drie generaties', of naar model een 'Liggend naakt'. Het zijn geen kiekjes, maar ze geven toch wel goed de intimiteit weer die er tussen de schilderes en de fotografe bestond. De geposeerde foto van de oudere Charley met haar palet in de hand zittend voor het schilderij 'Drie generaties' (Jan Toorop, Charley Toorop, Edgar Fernhout) is subliem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden