Opinie

Scapino heeft weer een hit in huis

Ze kwam, zag en overwon. Nanine Linning was een van de eerste officieel gecertificeerde choreografen van Nederland, werd 'ontdekt' door artistiek leider Ed Wubbe van Scapino Rotterdam en kon al op 23-jarige leeftijd als huischoreograaf bij zijn gezelschap aan de slag. Moeiteloos nam deze jongste huischoreograaf van Nederland in 2000 de stap naar de grote zaal met 'The Neon Lounge', haar eerste groepswerk voor Scapino dat nu met haar nieuwste 'Suites of Lux' in één 'Linning-avond' wordt gepresenteerd.

In het meeslepende 'The Neon Lounge' annexeren de dansers in rechte lijnen, diagonalen of halve cirkels de ruimte, stappen daar in kleinere formaties, duetten of solo's uit, om zich vervolgens weer 'in line' bij het ensemble te voegen. Het neigt naar repetitieve 'minimal' dans, de choreografe gaat architectonisch en ultradynamisch met ruimte om. Ondanks de abstractie is het geenszins gespeend van gevoel en - letterlijk - van kleur. De neonbuizen in 'The Neon Lounge' veranderen het speelvlak van blauw als in een grimmig antijunk toilet, naar felrood, wat ruimte biedt voor warmte en intimiteit. Duidelijk is dat deze herneming nog wat moet worden 'ingedanst': te vaak zochten de dansers naar de balans in Linnings abrupte dynamische overgangen. Het is hard werken voor een Linning-danser.

Ook in 'Suites of Lux' bepaalt het licht de atmosferische setting. Een veld van lichtpeertjes dat in hoogte en lichtintensiteit kan variëren geeft de choreografie een serene rust, geholpen door de soms wat al te zoetgevooisde klanken van Jacob ter Veldhuis. Onder deze sterrenhemel is er tijd voor dansante rust.

Violiste Monica Germino leidt de toeschouwer als magisch middelpunt door de choreografie. Niet daadwerkelijk in de dans participerend, is Germino's aanwezigheid toch onontkoombaar. Haar elektronische vioolklanken zijn werkelijk betoverend.

Linning volgt voor 'Suites of Lux' eenzelfde soort procédé als in 'The Neon Lounge'. De mooie liefdesduetten en nostalgische solo's laten weliswaar een veel rijpere en lossere Linning zien, toch kun je je door het vergelijk met 'The Neon Lounge' afvragen: is hier sprake van een Ninningsignatuur of 'succes verzekerd' receptuur? Met haar eigen stichting Pipsters durft de choreografe in kleinschalige producties veel eigenzinniger naar haar eigen danstaal op zoek te gaan, dingen uit te proberen en desnoods te laten mislukken. Daarbij vergeleken lijkt Linning in haar werk voor de grote zaal voor safe te gaan. Maar dat zal het publiek worst wezen, aangezien Scapino met 'Suites of Lux' eindelijk weer een hit in huis zal hebben.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden