Mediaconglomeraat Overname

Sanoma verkoopt Donald Duck, Libelle en Nu.nl aan DPG

Het hoofdkantoor van Sanoma. Het Belgische DPG Media, voorheen bekend als De Persgroep, betaalt 460 miljoen euro voor de overname van Sanoma Media Netherlands. Beeld ANP

DPG Media, moederbedrijf van onder meer Trouw, groeit steeds groter. Dat moet ook om op te kunnen boksen tegen Google en Facebook. Maar tegen welke prijs?

Nu.nl  en de Donald Duck krijgen dezelfde eigenaar als Trouw, de Volkskrant, het Algemeen Dagblad en Qmusic. Dat hebben DPG Media en Sanoma dinsdag bekend gemaakt. Het Vlaamse DPG, voorheen De Persgroep, neemt het grootste deel van de Nederlandse activiteiten van het Finse Sanoma over.

De deal is een grote transactie in de mediawereld: DPG betaalt 460 miljoen euro voor het moederbedrijf van Nu.nl. Naast de populaire nieuwssite heeft Sanoma Media Netherlands titels in huis als  Veronica Magazine, Libelle, Margriet, Donald Duck , Viva, Flair en VTWonen.

Digitaliserende wereld

In een mail aan al het personeel laat DPG-topman Erik Roddenhof weten: “De overname van Sanoma Nederland is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.”

Met het samengaan van de twee mediabedrijven denkt DPG Media beter op te kunnen boksen tegen grote internationale spelers als Google en Facebook. Roddenhof: “Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd.” Volgens de baas van DPG is het bijzonder moeilijk om met dergelijke partijen, die een groot deel van de digitale advertentiemarkt in handen hebben, te kunnen concurreren. “Maar wij geloven dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid.”

Google en Facebook

Mediahistoricus Huub Wijfjes kan zich wel voorstellen dat een groot mediabedrijf meer kan uitrichten tegen de Googles en Facebooks van deze wereld. “Het gaat natuurlijk om de hele grote bedragen in de advertentiemarkt. Ik vind het echt héél zorgelijk dat een paar Amerikaanse partijen zoveel geld naar zich toetrekken. Deze overname is wat dat betreft een logische poging om stand te houden tegen dat enorme buitenland.”

Google en Facebook verdienen met name veel met klantgegevens en data. Ook Nederlandse ondernemingen zien data in toenemende mate als het nieuwe goud. Hoe meer informatie een bedrijf heeft over klantprofielen, hoe gerichter er geadverteerd kan worden.

Machtsconcentratie

Wijfjes is ook niet zo gerust op de journalistieke kant van de overname. Als zoveel bladen, kranten, apps en websites bij één bedrijf ondergebracht zijn, ligt het gevaar van eenzijdige berichtgeving op de loer, vreest hij. “Het is tegenwoordig een ouderwetse vraag of de pluriformiteit van de pers onder druk staat. Dat geluid lijkt helemaal weg, zelfs bij de journalistieke vakbond NVJ. Je moet groot zijn, is nu de gedachte. Maar ik vind een machtsconcentratie riskant. Nederland heeft nu drie grote mediabedrijven en dat zouden er op termijn zomaar twee kunnen worden.”

De NVJ liet dinsdag overigens wel van zich horen. De vakbond voor de journalistiek vreest voor de positie van freelance journalisten, fotografen en videomakers. “De auteursrechten zullen verder uithollen. Het is een slecht gebruik binnen grote mediabedrijven dat de rechten worden afgekocht voor het hele concern. Als je dan bijvoorbeeld foto’s verkoopt aan Sanoma of DPG, ben je in een keer je rechten kwijt”, aldus algemeen secretaris Thomas Bruning van de NVJ, die bovendien vreest voor het verlies van arbeidsplaatsen.

Niet al te veel veranderingen

Sanoma Nederland was vorig jaar goed voor een omzet van 424 miljoen euro. Bij het bedrijf werken bijna 1000 medewerkers die allemaal overgaan naar de nieuwe eigenaar. DPG Media behaalde in 2018 een omzet van 746 miljoen euro. Het bedrijf telt momenteel zo’n 2800 voltijdsbanen. Het concern, van oorsprong een Vlaams familiebedrijf, is ook actief in België en Denemarken op het gebied van onder meer nieuws en entertainment. Samen zijn de bedrijven op vrijwel alle mediaterreinen actief, van radio tot vergelijkingssites.

Om kosten te besparen maakt DPG Media veel gebruik van zogeheten kopij-uitwisseling, waarbij stukken uit bijvoorbeeld het Algemeen Dagblad en Trouw ook in Het Parool verschijnen. Voor de consument verwacht Huub Wijfjes niet al te veel veranderingen. Hooguit denkt hij dat bijvoorbeeld tijdschriften iets in prijs kunnen dalen als er meer advertentiegeld binnenkomt. “Maar er gaan natuurlijk wel arbeidsplaatsen vervallen, dat kan niet anders.”

De overname moet nog wel goedgekeurd worden door de Autoriteit Consument & markt. Naar verwachting wordt de deal in het derde kwartaal van volgend jaar afgerond.

Lees ook:

John de Mol is klaar voor serieus gevecht met Facebook

Wat wil De Mol met al zijn zenders op radio en televisie, zijn websites en belangen in andere mediabedrijven?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden