RecensieFilm

Samen vechten tegen de zombies in ‘Peninsula’

Peninsula.

Peninsula
Regie: Yeon Sang-ho
Met Gang Dong-won en Lee Jung-hyun
★★★★☆

De eerste grote zomerfilm arriveert niet uit de VS, maar uit Zuid-Korea. Het Aziatische land had onlangs ook al een topattractie met ‘Parasite’ dat de Gouden Palm won in Cannes, en eerder dit jaar als grote Oscarwinnaar uit de bus kwam. ‘Peninsula’ zou afgelopen mei ook op het Filmfestival van Cannes in première zijn gegaan, als het covid-19-virus er niet tussen was gekomen. 

Het fantastische zombiespektakel draagt nu het Cannes 2020-stempel, een soort keurmerk. Het is een belofte die in ieder geval helemaal wordt waargemaakt. Vier jaar na de Zuid-Koreaanse filmhit ‘Train to Busan’ (wereldwijde opbrengst: 140 miljoen dollar), pakt regisseur Yeon Sang-ho de draad op. In Train to Busan waren we getuige van een zombie-uitbraak die het land volledig op z’n kop zette. Marine-kapitein Jung-seok was een van de weinigen die met een voortrazende trein wist te vluchten en, zo blijkt, in Hong Kong terecht kwam.

In het vervolg keert hij samen met drie landgenoten terug naar Zuid-Korea dat inmiddels is veranderd in een postapocalyptische woestenij. Vanwege de zombie-uitbraak verkeert het Koreaanse schiereiland al vier jaar in quarantaine. De gelijkenissen met de wereldwijde covid-19-uitbraak kun je er zelf bij bedenken.

Hoe overleef je vier jaar quarantaine?

De missie is om tussen de ruїnes van ­Seoul een truck met geld op te sporen. Maar wat blijkt? Er leven nog steeds mensen tussen de puinhopen. Zoals een moeder en haar twee dochtertjes die uitgroeien tot de heerlijke helden van dit griezelepos. Het oudste dochtertje Jooni heeft zich in de verlaten stad ontwikkeld tot een begenadigd autocoureur. Ze speelt de hoofdrol in een waanzinnige, twintig minuten durende achtervolgingsscène. De jongste heeft iets anders bedacht om het zombievolk te slim af te zijn. Ze weet dat de griezels reageren op licht en geluid en heeft haar speelgoed daarop afgesteld.

Andere overlevenden hebben een soort onderwereld geschapen, met als middelpunt een arena waar bloeddorstige zombies worden losgelaten op gevangenen. Het is een indrukwekkende variatie op de aloude gladiatorengevechten. Aan zet zijn achtergebleven militairen die zich, losgezogen van de civilisatie, hebben ontpopt tot outlaws. Punt is dat ze de truck met geld in handen hebben, waar de helden naar op zoek zijn.

Met Peninsula voltooit regisseur Yeon Sang-ho een eigenzinnige zombietrilogie die begon met ‘Seoul Station’ en wereldwijd fans vond met Train to Busan. Peninsula is het energieke sluitstuk waarin een moeder en twee dochters het voortouw nemen. Ze tonen niet alleen hoe je zombies te slim af bent, en hoe je vier jaar quarantaine overleeft; ze laten ook zien dat dat alleen kan door samen te werken. En niet onbelangrijk: horror en melodrama gaan zoals zo vaak in Zuid-Koreaanse films hand in hand, zonder dat het een onder doet voor het ander.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden