FilmrecensieGoldie

Sam de Jong levert met ‘Goldie’ opnieuw knap werk

Goldie
Regie: Sam de Jong
Met Slick Woods, George Sample III, Danny Hoch
★★★★☆

Met zijn debuut ‘Prins’ (2015) maakte de jonge regisseur Sam de Jong grote indruk. De film, die zich afspeelt in de straten van Amsterdam-Noord, werd meteen geselecteerd voor het filmfestival van ­Berlijn. Gelukkig niet gehinderd door bescheidenheid vertrok De Jong vervolgens naar New York om daar ‘Goldie’ te maken.

Goldie is de naam van de achttienjarige hoofdpersoon van De Jongs film, gespeeld door het ­bekende fotomodel­­ Slick Woods. Thuis hangt haar moeder rond met een drugsdealer terwijl haar jonge zusjes in de buurt spelen, maar Goldie probeert aan de ellende te ontsnappen met een doorbraak als danseres en hiphopzangeres. 

Daarvoor laat ze haar zusjes een muziekvideo maken. Maar na de arrestatie van haar moeder lukt het haar niet om zich te concentreren op haar carrière; ze moet haar zusjes uit handen van de jeugdzorg zien te houden en hun eerste ­levensbehoeften vervullen. Zwervend over de straten van The Bronx en van slaapplek naar slaapplek trekkend, wordt Goldie steeds wanhopiger.

Het enige licht aan de horizon is die knalgele jas van driehonderd dollar in een etalage in de buurt die haar de allure van een ster zal ­geven, bijna als de zon die op haar schijnt, zodat ze een echte video kan maken. Maar hoe kun je het beste van jezelf geven als je over de rand dreigt te vallen?

‘Niemand houdt van ons’

De Jong gebruikt haar tocht over straat om Goldie’s leven reliëf te geven: we ontmoeten de vrienden die haar liefhebben, de mensen die haar als het even kan een oor aannaaien en haar gescheiden vader, die de zusjes toch maar niet een paar dagen in huis wil hebben en net als iedereen vindt dat jeugdzorg moet worden ingeschakeld. En net als elke andere keer weigert ze. 

Wanneer gaat zelfredzaamheid over in trots en zet Goldie met haar koppigheid het welzijn van haar zusjes op het spel, vraagt de film gaandeweg. ‘Niemand houdt van ons’, probeert ze haar zusjes een levenshouding­­ bij te brengen. Maar hoe weet ze wat het beste voor hen is? 

Goldie is een coming-of-agefilm, net als Prins dat was. De stijl heeft iets onderkoelds maar ook iets dromerigs, net als het waas waarin het hoofdpersonage lijkt te leven. Maar net op tijd begrijpt Goldie wat ze van het leven kan krijgen. En dat is niet veel. Je kunt zeggen dat ze net op tijd wakker wordt.

Dat De Jong in een wereld die hem niet eigen is in zo’n korte tijd deze film wist te realiseren, is knap. Want het is een intimiderende omgeving. Niet alleen voor een nieuwkomer als De Jong, ook voor mensen die er al hun hele leven­­ wonen, zoals Goldie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden