Nieuws Klassiek

Rossini tussen de elektrische gitaren, het bier en de modder op Zwarte Cross

‘De Barbier van Sevilla’ door de Nederlandse Reisopera. Beeld Marco Borggreve

Wat moeten operazangers op het rockfestival Zwarte Cross? Nou gewoon: zangles geven en de ‘Barbier van Sevilla’ opvoeren.

­Ronkende motoren, keiharde rock en heel veel bier en modder: het Zwarte Cross-festival in het Achterhoekse Lichtenvoorde draait op vertrouwde ingrediënten. Al ruim twintig jaar. Maar de organisatie zoekt ook altijd naar vernieuwing. Zaterdag hebben ze een wel héél aparte primeur: er komen operazangers langs.

De Nederlandse Reisopera zal Rossini’s ‘Barbier van Sevilla’ ingekort ten gehore brengen. Daarnaast geven mezzo-sopraan Karin Strobos en regisseur en tenor Laurence Dale een stoomcursus operazingen. De grote vraag: is zulke ‘hoge cultuur’ besteed aan de ruim 200.000 bezoekers van het festival?

Het publiek komt vooral om oerend hard te høken. Zijn klassieke aria’s dan geen paarlen voor de zwijnen?

“Dat is voor ons ook de vraag”, zegt Strobos. “We zullen het zien, het is een experiment. We hebben keihard gerepeteerd om er iets spetterends van te maken.

“Zo hopen we te bewijzen dat klassieke muziek prima samengaat met pop of hardrock. Zelf hou ik behalve van klassiek ook van rock en jazz.”

Kunnen operazangers wel boven het akoestische geweld van al die omringende bands uitkomen?

“Dat is inderdaad een uitdaging”, zegt Strobos. “We spelen buiten op het festivalterrein. Wie weet worden we overstemd. Maar gelukkig hebben we elektronische versterking. We laten het gewoon gebeuren. Het wordt sowieso een geweldig avontuur en een leuke show.” Regisseur Dale vult aan: “Operazangers kunnen in principe harder zingen dan pop-collega’s. Ze zijn getraind om zonder microfoon boven een orkest van honderd man uit te komen. Dus dat gaat vast goed, zeker met die versterking.”

Wat gaan jullie het publiek tijdens de opera-workshop leren?

“Ik leg altijd vooral uit wat mensen níet moeten doen”, zegt Dale. “Je moet bijvoorbeeld niet te veel druk op je stem zetten. Het zingen moet natuurlijk gaan, dat is het beste.”

Strobos: “Ik wil mensen laten ontdekken dat ze meer stem hebben dan ze dachten. Door een ‘jasje’ uit te doen kun je je stem opener maken. Ik vraag mensen bijvoorbeeld om heel overdreven een operazanger na te doen. En dan kómt er toch ineens een geluid uit! Het wordt waarschijnlijk enorm lachen.”

Wat is jullie doel: een nieuw publiek naar de operahuizen lokken?

“Dit optreden is een geweldige kans om mensen enthousiast te maken voor klassieke muziek”, zegt Dale. “Hopelijk komen ze hierna inderdaad vaker kijken. Mensen hebben vaak allerlei vooroordelen over klassieke muziek. Maar als ik nieuwe bezoekers meeneem naar de concertzaal, vinden ze het tot hun eigen verbazing geweldig. Ik vind ons optreden een succes als mensen het naar hun zin hebben. Wie weet worden we volgend jaar dan weer gevraagd.”

Lees ook:
Onstuimige jonge Zwitser gaat huisorkest van De Nederlandse Opera leiden

Pas 29 jaar is hij, maar aan die kalenderleeftijd hecht hij weinig waarde. “Levenservaring en muzikale achtergrond zijn veel belangrijker”, zegt de Zwitser Lorenzo Viotti.

Game-muziek in de concertzaal: geen elektronische bliepjes maar echte emotie

In klassieke concertzalen rukt een nieuw genre op: de game-muziek. Melodieën die oorspronkelijk dienden als achtergrond bij videospelen, worden nu bewerkt tot avondvullende programma’s.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden