Recensie

Rogue One voelt rauwer en eigentijds

Tijdens de premiere van 'Rogue One: A Star Wars Story' in Hollywood, Californië.Beeld epa

De nieuwe Star-Warsfilm Rogue One zal niet herinnerd worden om z'n actiescènes, ook al is er geen gebrek aan.

Grond- en ruimtegevechten, achtervolgingen, spectaculaire doodssprongen, reusachtige ruimteschepen die zich in andere ruimteschepen boren, hele steden die van de intergalactische kaart worden gevaagd en compacte storytelling die doet denken aan 'The Empire Strikes Back' - volgens veel fans de beste Star Wars ooit gemaakt.

De grootste kracht, de reden dat de film echt van deze tijd voelt én overtuigt als deel van een ruimtesage, is de bewust gekozen internationale cast. Als je erover nadenkt is dat zeker zo spectaculair, misschien schrijft Rogue One hier wel geschiedenis. Amerikaanse neonazi's riepen de afgelopen weken op om de film te boycotten vanwege z'n 'anti-blanke agenda'. Een hoofdrol voor een sterke, zelfverzekerde vrouw (Felicity Jones), nog Brits ook, en bijna alle belangrijke rollen voor niet-witten, zoveel onrecht kan alt-right alias de Dark Side niet verkroppen. Het is even slikken als je ontdekt dat het universum niet alleen uit kale witte mannen bestaat.

Rogue One is de eerste van een serie zogenoemde 'stand-alone'-verhalen die de 'episodes' van het centrale verhaal de komende jaren zullen aanvullen. Dat betekent dat de films zich op tot nu toe onbekende personages richten. Hoewel hier zoveel oude bekenden langskomen, al dan niet tot leven gebracht met visuele effecten, dat Rogue One onmiskenbaar vertrouwd voelt. Darth Vader komt hoi zeggen, C3PO en R2D2 mogen iets grappigs zeggen en een zekere prinses glimlacht.

Niet alleen vertrouwde personages zijn soepel het verhaal in geschreven. Ook ontwikkelingen uit eerdere Star Wars-films, die in de chronologie van de saga later zullen plaatsvinden. Sterker nog, de hele plot van Rogue One draait om het stelen van de bouwplannen van een object dat we al lang kennen.

(tekst loopt door onder de afbeelding)

Acteur Diego Luna (links), actrice Felicity Jones (midden) en regisseur Gareth Edwards poseren met Darth Vader tijdens de Japanse première in TokyoBeeld epa

Kostbare beslissing

Dit voorjaar was er commotie omdat Disney opdracht had gegeven bepaalde scènes opnieuw te filmen. Een kostbare beslissing als je al in de montagefase zit. Volgens regisseur Gareth Edwards was het goed-tegen-slecht uit de oude films te simplistisch, geen enkel personage is alleen maar goed of slecht. Edwards wilde meer grijstinten en een serieuzere toon. Disney wilde juist een overzichtelijke plot en een luchtige toon om jongere bezoekers niet af te schrikken. Het is voor dat deel van de doelgroep dat personages regelmatig naar de bekende weg vragen en dat plannen en plotpunten zo vaak herhaald worden dat het komisch wordt.

Toch is de invloed van Edwards onmiskenbaar. Niet alleen in de keuze van de indrukwekkende internationale cast, ook in het gemak waarmee personages worden afgeschreven als ze geen nut meer hebben.

Het tekent de groei die de sage heeft doorgemaakt. Echt bloeden doen de personages nog steeds niet, maar ondanks het gepatenteerde wapperen met lichtzwaarden en de honderden andere gimmicks voelt Rogue One rauwer, en echter, dan alles wat hiervoor kwam.

Regie: Gareth Edwards
Met: Felicity Jones, Diego Luna, Mads Mikkelsen, Ben Mendelsohn, Riz Ahmed

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden