Recensie

Rode jurk, rechte rug en een fraai instrument: Laura van der Heiden kan zo cellodiva worden

Beeld Getty Images

Klassiek
Orkest van het Oosten
Sjostakovitsj, Dvorák, Smetana
★★★☆☆

Wat is dat toch met langzame delen? Ze kunnen de luisteraar tijdens een concertavond meeslepen, hoe flitsend een allegro of allegretto ook gespeeld wordt. In de Nijmeegse Vereeniging blonk het Orkest van het Oosten uit in gedragen tempo's.

Het gezelschap was te gast in de serie van Het Gelders Orkest. Na de zomervakantie is de fusie van beide orkesten een feit. In de plannen wordt gestreefd naar één organisatie voor de symfonische voorziening in het oosten van Nederland: twee orkesten, bestuurd vanuit één kantoor en onder leiding van één chef-dirigent.

Wie in Nijmegen het vanzelfsprekende gevoel voor die langzame delen samen met de musici tot volle wasdom liet komen, was dirigent Alpesh Chauhan. In Sjostakovitsj' Eerste symfonie zetten een vloeiende hobolijn en een duistere, lome sfeer de oren op steeltjes. De stuwende ritmes, de frivoliteiten uit de vleugel en het gedreven volume moesten het doen met een minder nauwgezette, minder creatieve kleuring.

Experimenteren

Meeslepende lyriek kenmerkte ook het Adagio van Dvoráks Celloconcert. Daarin droeg het orkest Laura van der Heijden (21) op handen. Een rode jurk, de rug recht, een schitterend instrument: alles om een cellodiva te worden, is voorhanden bij Van der Heijden. Dezer dagen springt ze in voor collega Pablo Ferrández.

Van der Heijden kan een eerlijk, vol geluid uit haar cello tevoorschijn halen, zonder dat ze enige vorm van theater nodig heeft in haar bewegingen. De nuance die ze iedere frase meegeeft, verraadt haar oor voor de sferenwaaier die het stuk herbergt. Om ook de achterste rijen met gemak te bereiken, zou ze Dvoráks concert met een open blik en een ademende lichaamstaal aan de zaal moeten geven - alles heeft zijn tijd.

Om zeker te zijn van de aandacht van het publiek, zette het orkest vol in op het spetterende karakter van de concertopening: Smetana's ouverture tot de opera 'De verkochte bruid'. Niet langzaam, wel hoogst aantrekkelijk.

Dit najaar breekt voor de musici een periode van experimenteren en aftasten aan. In Enschede worden de operabegeleidingen ingestudeerd, in Arnhem de symfonische producties. Het valt te hopen dat deze fusie de onmiskenbare kwaliteiten van het Orkest van het Oosten niet zal schaden, en nieuwe impulsen zal geven.

Elke week nieuwe voorstellingen, besproken door onze recensenten. U leest ze hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden