Ik heb een droom

Regisseur Maria Peters droomt van een roman

Beeld Jorgen Caris

In de rubriek ‘Ik heb een droom’ vraagt Trouw mensen waar ze over dromen, overdag of ‘s nachts. Deze week: regisseur Maria Peters. Haar film ‘De Dirigent’ is te zien vanaf 25 oktober.

In fijne dromen ervaar ik soms geen zwaartekracht: ik kan heel snel heel grote passen nemen, bijna alsof ik zweef. Soms lukt het me om te vliegen en dan wil ik roepen: zien jullie wel dat het echt kan!

Terugkerende nachtmerries zijn er ook, maar minder frequent. Ik moet opeens eindexamen doen, of ik droom dat ik op reis moet; de tijd dringt maar ik kom niet weg. Als ik een film maak, droom ik weleens dat ik op de set kom en mensen al zes dagen aan het draaien zijn zonder mij. Ze verzekeren me dat het goed wordt, maar ik denk: néé, hoe weten jullie nou wat ik wil?

Toen ik werkte aan ‘De Dirigent’ had ik dit soort beklemmende nachtmerries geregeld. Na de draaiperiode droomde ik wekenlang dat er nog een scène ontbrak, maar ik wist niet welke. Waarschijnlijk had het te maken met al het monteerwerk dat ik nog moest verzetten.

Genieten

De prestatiedruk is enorm als je een film draait, maar ik had me nu voorgenomen: ik ga er elke dag van genieten, want het was een lange en zware aanlooptijd. Meer dan eens ben ik de wanhoop nabij geweest omdat deze film, die ik dolgraag wilde maken, er niet leek te komen. 

Drie jaar lang heb ik moeten knokken voor mijn script: de commissie van het Filmfonds legde elke zin onder de loep. Ik had het gevoel dat ik regelmatig tegen een muur opliep, net als mijn hoofdpersoon Antonia Brico: ze was een Amerikaanse met Nederlandse roots die begin vorige eeuw ervan droomde als dirigent beroemde orkesten te dirigeren, maar dat werd haar lastig gemaakt. Waarom? Omdat ze een vrouw was.

Man

Als maestro had je in die tijd een sterstatus: een rol die alleen weggelegd was voor mannen. Ook veel vrouwen dachten er zo over en wilden een man zien dirigeren. Toen ik in 2001 een documentaire over Brico zag, was ik meteen getroffen door haar gepassioneerdheid en de tegenwerking die ze ondervond. Zo kon ze in 1948 in Denver geen chef-dirigent worden, toen het bestuur van het orkest begreep dat het niet om een Antonio maar een Antonia ging. Ze kreeg wel kansen, maar te weinig om echt door te breken. Dat was heel pijnlijk voor haar en toch bleef ze het proberen.

Als anderen geen vertrouwen in je hebben is het moeilijk het vuurtje in jezelf brandend te houden, dat heb ik zelf ook gemerkt bij deze film. Ik was bezeten van het onderwerp, had er veel over gelezen maar het project leek mislukt. Om het af te sluiten ben ik toen aan een boek over haar begonnen. Inmiddels is de film er toch, maar het boek ligt nog te wachten en daar wil ik nu mee verder. Ik hoop dat het me lukt al mijn kennis over Antonia Brico in een roman te verwerken.”

Maria Peters (1958) is filmregisseur, scenarist en producent. Haar film ‘De Dirigent’ is te zien vanaf 25 oktober. Eerder regisseerde ze onder andere de speelfilms ‘Sonny Boy’, ‘Pietje Bell’ en ‘Kruimeltje’.

Lees alle eerdere afleveringen van ‘Ik heb een droom’ hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden