Recensie

Rassenrellen in thriller, dat wringt

In Detroit rukken agenten uit om een groepje Afro-Amerikanen tegen een muur te zetten en af te ranselen.Beeld RV

Detroit
Regie: Kathryn Bigelow
Met Algee Smith, Jacob Latimore, John Boyega en Will Poulter
★★★☆

Detroit beleefde vijftig jaar geleden bepaald geen Summer of Love. De stad in de Amerikaanse Midwest was in juli 1967 het decor van hevige rassenrellen. Een overwegend blanke politiemacht opende het vuur op ongewapende zwarte burgers. In vijf dagen tijd vielen meer dan veertig doden, voornamelijk Afro-Amerikanen.

Regisseur Kathryn Bigelow, die met meesterlijke actiefilms als 'The Hurt Locker' (over de Irakoorlog) en 'Zero Dark Thirty' (over de klopjacht op Osama Bin Laden) bewees de actualiteit op de staart te zitten, reconstrueert de gebeurtenissen van één lange, hete nacht. Opnieuw is het haar te doen om de actualiteit: witte agenten die op zwarte burgers schieten. In vijftig jaar tijd is er in Amerika weinig veranderd, aldus Bigelow, die zich samen met vaste scenarist Mark Boal onomwonden schaart achter #BlackLivesMatter.

Geschiedenisles 

De film begint met een korte geschiedenisles over de Great Migration: Afro-Amerikanen die in de eerste helft van de twintigste eeuw van het racistische zuiden naar het noorden trokken, in de hoop op een beter leven. In de film zie je dat het om een wensdroom ging. Na een politie-inval in een illegale nachtclub in Detroit, waar Afro-Amerikanen aan het swingen zijn, ontploft de boel. Er wordt een ruit ingegooid, geplunderd en gereld, en de autoriteiten stellen een avondklok in.

Bigelow filmt het als een pakkend docudrama, om opeens te switchen naar een theater waar de leden van Motowngroep The Dramatics zich vergeefs opmaken voor een optreden. Het theater wordt ontruimd, en leadzanger Larry Reed en bandlid Fred Temple koersen naar het Algiers Motel in de hoop dat het daar rustig en gezellig is.

Onbenullig schot 

Maar na een onbenullig schot met een startpistool slaat de vlam in de pan. Agenten vermoeden dat er een sluipschutter in het motel zit, en rukken uit om een groepje jonge Afro-Amerikanen, waaronder Reed en Temple, tegen de muur te zetten, te verhoren en af te ranselen. De afgrijselijke, lang aangehouden scènes in het Algiers Motel waarin de zwarte jongens psychologisch en fysiek mishandeld worden door blanke agenten, en waarbij uiteindelijk drie doden vallen, vormen de kern van de film. Voor nuancering is daarbij geen ruimte. De jonge blanke agent die de leiding neemt, is een regelrechte psychopaat.

In Amerikaanse recensies werd ook de vraag gesteld of er geen sprake is van culturele toe-eigening, of Bigelow als blanke filmmaakster wel capabel genoeg is om dit zwarte verhaal te vertellen. Nu zijn de zwarte personages inderdaad weinig uitgewerkt, maar wat vooral wringt is dat ze waargebeurde marteling en moord toont in de context van een horrorachtige thriller. Detroit voelt ondanks alle goede bedoelingen een stuk minder evenwichtig dan voorgangers 'The Hurt Locker' en 'Zero Dark Thirty'.

De processen die volgden, worden aan het slot van de film afgeraffeld. Alsof er na twee uur en twintig minuten geen tijd meer was.

Lees al onze filmrecensies hier. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden