De Aanwinst

Raquel van Haver maakt rauwe reliëfs van de straat

Raquel van Haver, Hookers in Toilets, 120 x 120 cm, olieverf, hars, houtskool, kool, gel, teer, haar, gips, klei, karton, plastic, as op jute, 2016. Beeld rv

Trouw belicht iedere week een aanwinst van een museum. Het Dordrechts museum heeft een rauw werk aangekocht.

Ze heten schilderijen, maar het zijn eerder reliëfs. Zulke dikke lagen olieverf plamuurt Raquel van Haver (1989, Bogota, Colombia) op het doek. Vaak verwerkt ze er ook nog allerlei materialen in: teer, karton, touw, plastic, jute, haar, gips of klei. Op de kunstacademie in Utrecht merkte Van Haver al dat 'tussen de lijntjes' schilderen niets voor haar was. Ze ging steeds dikkere lagen aanbrengen en rauwere materialen gebruiken. En dat vaak op heel grote doeken, waardoor haar levensgrote figuren uit de verf naar voren lijken te komen.

Deze rauwe manier van schilderen past bij de onderwerpen die ze kiest: scènes uit het dagelijks leven aan de randen van de samenleving. Op indringende manier verbeeldt ze de wereld van de straat en de subcultuur. Ze reisde naar Zimbabwe om prostituees in de drinkhallen te schilderen en legde in Lagos het leven van straatjongeren vast. Haar onderwerpen vindt ze ook dichtbij huis: jongeren in de Amsterdamse Bijlmer waar ze haar atelier heeft. In opvangcentra in Amsterdam maakte ze een serie kleine portretten van vluchtelingen.

Ze zoekt het gevaar

Met haar ruige werk valt ze op. Ze werd al drie keer genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Ook stond ze in 2016 op de lijst van dertig jonge talentvolle kunstenaars van zakenblad Forbes. Recent won ze haar eerste grote prijs: De Scheffer, een aanmoedigingsprijs voor jong talent van de Vereniging Dordrechts Museum. De jury prijst de authenticiteit van haar werk. "Ze zoekt het gevaar op, werkt op locatie en weet haar wereld en haar betrokkenheid daarbij indringend over te brengen."

De prijs bestaat uit een solotentoonstelling in het Dordtse museum (te zien tot en met 15 april) en de aankoop van een werk. Het museum koos voor 'Hookers in Toilets', een schilderij van twee prostituees in Zimbabwe. Ook kocht het museum nog twee kleine portretten van Van Haver aan.

Lees hier eerdere afleveringen van De Aanwinst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden