Interview Kunstbeloften

Rappen op het toneel, Nick Livramento Silva laat hiphop en theater samensmelten

Nick Livramento Silva (rechts): Voor ik in aanraking kwam met theater was hiphop de kunstvorm die mijn wereld verbreedde. Beeld Werry Crone

Nick Livramento Silva wil de Nederlandse theaterwereld opschudden met hiphopcollectief DieHeleDing. In de nieuwe voorstelling ‘1001’ speelt hij onder andere de seksistische prins Bal.

We proberen hiphop als volwassen kunstvorm naast theater te zetten. Niet door zomaar wat hiphop-elementjes te gebruiken. Maar echt, bam!” Nick Livramento Silva is nog compleet bevangen door de adrenaline. Met hiphoptheatercollectief DieHeleDing heeft hij zojuist een try-out gespeeld. Op een picknickbankje bij Fort Blauwkapel in Utrecht spreekt de 31-jarige acteur alsof hij nog steeds rapt, gepaard met wilde armgebaren en getrommel.

DieHeleDing bewerkt met hun nieuwe voorstelling ‘1001’ de klassieke verhalen van ‘Duizend-en-één-nacht’ tot een hiphop-vertelling. Gedragen door zwoele beats en Arabische klanken put het collectief uit eigen ervaringen en natuurlijk uit de verhalen die prinses Sheherazade 1001 nachten lang vertelt aan sultan Shahriaar om zo haar executie te ontlopen.

Omgeven door blauwe doeken van satijn, die de toneelspelers spitsvondig omtoveren tot een woeste zee of rotsen, spelen ze diverse personages, gehuld in goudgele trainingspakken. Zoals Sinbad de zeeman, een kinderloos echtpaar, een slangenbezweerder of een naakte prins ‘met zijn kleine geval’. Daarbij scheren ze langs thema’s als vrijheid, loyaliteit, verraad en de worsteling met seksualiteit.

Klassiek en toch nieuw

Eerder al trad DieHeleDing op met hiphop-interpretaties van ‘De Kleine Zeemeermin’ en ‘Van den vos Reynaerde’. “We willen met die klassiekers herkenbaarheid bieden, maar ook iets volledig nieuws voorschotelen”, zegt Livramento Silva. “Theater is flexibel, het laat zich steeds weer inspireren. We willen echt een eigen theatertaal ontwikkelen. Rap is vaak alleen reflectie, een overdenking. Wij schrijven raps als toneelteksten, er zitten handelingen in, waardoor het gerapte theaterscènes worden.

“Voor ik in aanraking kwam met theater was hiphop de kunstvorm die mijn wereld verbreedde. Ik zit al meer dan tien jaar in de hiphopscene met mijn breakdance-achtergrond en heb tien jaar theater gestudeerd. Ik probeer die twee werelden samen te smelten. Dat willen we allemaal bij DieHeleDing.”

Livramento Silva vindt rappers die hij tekstueel kan bestuderen ‘echt de shit’, zoals Kendrick Lamar, Frank Ocean en Tyler the Creator. “Zij rappen heel moralistisch, dat vind ik tof en daar neig ik ook vaak naar met mijn teksten. Maar het fijne aan theater is dat je ook iets super immoreels kunt zeggen. Daarmee neem je het op voor het andere.”

Seksistische blaaskaak

Zo speelt hij in 1001 het personage prins Bal, ‘echt een seksistische blaaskaak’. Hij rapt even voor: “Ik voel me prinsheerlijk, vrouwen hangen om me heen, ja, echt overal.” Tegelijkertijd speelt hij Sheherazade die de masculiniteit van prins Bal cynisch beschouwt. “O ja, tuurlijk, ik breng wel koffie in openvallende badjas, ik ga wel liggen als een zeester op het matras.”

“Ik vind het belangrijk dat de teksten een persoonlijk startpunt hebben, dat ik me ermee kan identificeren. Dus ik stel ook de vraag: hoe verhoud ik mij tot mijn masculiene en mijn vrouwelijke kracht? Mogen ze er allebei zijn? Ik zie er als man op een bepaalde manier uit” – spant zijn lichaam aan – “ik heb spieren. Daardoor heb ik soms het idee dat ik niet altijd mijn feminine side de ruimte mag geven.”

Middelbare scholen

DieHeleDing heeft voor de komende twee jaar een subsidie gekregen voor nieuwe makers vanuit Fonds Podiumkunsten. De toneelspelers onder leiding van regisseur Jip Vuik zinspelen alweer op een nieuwe voorstelling, geïnspireerd op de Kamasutra. Ook willen ze 1001 verder ontwikkelen voor middelbare scholen, waarbij ze dieper ingaan op het verhaal van sultan Shahriaar en prinses Sheherazade.

“We hopen nieuwe werelden voor leerlingen te openen. Over seksualiteit, over rap zelf. Dat ze denken: wow, je kunt ook zó rappen. Dan ga ik er vanuit dat ze alleen naar de wat simpelere rap luisteren. 50 Cent? Ja, dat was in mijn tijd de slechte hiphop. Nu denk ik bijvoorbeeld, met alle respect, dat Lil’ Kleine niet echt iets voor de hiphopcultuur doet, behalve laten zien hoeveel geld je ermee kunt verdienen.

“Misschien is het een beetje groots gezegd, maar we willen revolutionair zijn. Zelfs in het progressieve Nederland is het theater nog best conservatief. En de mensen die de witte theaterwereld maar moeilijk, intellectueel geneuzel vinden, die willen we laten zien: hé, maar kijk: wij hebben ook rapteksten. Wij spreken ook jullie taal.”

1001 van DieHeleDing is van 7 tot en met 11 augustus te zien tijdens Theaterfestival Boulevard in Den Bosch.

‘Muziek kan heilzaam zijn, bijna een soort therapie’

Laurens de Man (pianist en ook organist in de Janskerk) Beeld Bram Petraeus

Het is ‘een beetje een gekkenhuis’ deze zomer voor pianist en organist Laurens de Man (25), die in juni met succes zijn studie orgel in Berlijn afrondde. Behalve de vele orgelconcerten die bij het zomerseizoen horen, speelt hij veel piano. Met zijn Chimaera Trio (klarinet, cello en piano) geeft hij de komende twee weken zes concerten tijdens de NJO Muziekzomer.

Solo speelt hij op Festival Boulevard in de Bach Kliniek. Laurens: “Dat is een concept van celliste Jacqueline Hamelink. In de kliniek geven musici een-op-een concerten, met muziek die past bij de gemoedstoestand van de individuele bezoeker. Om te weten hoe die zich voelt, laten we een vragenlijst invullen. De musicus zoekt daar dan een stuk bij. Het uitgangspunt is dat muziek een bijzonder effect heeft op luisteraars. Muziek kan heilzaam zijn, bijna een therapie. We merken in de try-outs dat het enorm aanslaat. Mensen zijn vaak geëmotioneerd door de muziek. Dat raakt mij als musicus ook weer. Ik vind het erg hoopvol dat muziek dit teweegbrengt.”

Meer informatie: www.muziekzomer.nl en www.festivalboulevard.nl

Lees ook:

De financiën van deze kunstbeloften houden geen gelijke tred met hun artistieke succes

Bijna twee jaar na hun afstuderen zijn de vier veelbelovende kunstenaars, die Trouw sindsdien volgt, veel ervaringen rijker.Zelf lesgeven is nu een optie. Financieel blijft het tobben.

Hoe overleef je als jonge kunstenaar?

Kunstenaars moeten een eerlijke beloning krijgen, vindt minister Van Engelshoven. Daar is nu nog geen sprake van. Trouw volgt sinds een jaar vier veelbelovende jonge kunstenaars. Zij verdienen weinig, schrappen de vakantie, wonen anti-kraak en lopen door op oude schoenen. Maar ze klagen niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden