Till Lindeman van Rammstein bij een eerder concert van deze tournee, eerder deze maand in Berlijn.

Concertrecensie Rammstein

Rammstein transformeert De Kuip in een zotte hoogoven

Till Lindeman van Rammstein bij een eerder concert van deze tournee, eerder deze maand in Berlijn. Beeld Christoph Soeder/dpa

Rammstein
Stadion Feijenoord, Rotterdam
★★★★☆

Rammstein: dat is een vlammenwerper in een kinderwagen. De Oost-Berlijnse ‘tanzmetallband’ zette dinsdagavond De Kuip in lichterlaaie.

Een razernij van vlammen en gitzwarte rookpluimen sloegen dinsdagavond uit De Kuip. Stadion Feijenoord, zo geliefd en bemind, volgens velen het mooiste van het land, stond het in brand? Enkele dagen voor de eerste openbare training van Feyenoord?

Nee, het waren de veteranen van Rammstein. De Meesters van Vuur deden geen enkele moeite om het hitteplan dat van kracht was tegemoet te komen en transformeerden het uitverkochte, Rotterdamse stadion in een zotte hoogoven. Na ‘Du Hast’ en ‘Sonne’ rook het naar barbecue.

Geen taboe geschuwd

Al decennia willen de Duitse shockrockers vuur zien. En veel ook. Zo zette frontman Till Lindemann tijdens ‘Puppe’ een gigantische kinderwagen met pop en al in lichterlaaie. Even later verscheen hij als chef met een bloederige koksmuts en dito leren schort. Op de tekst van ‘Mein Teil’ – over de Duitse kannibaal Armin Meiwes - drukte de zanger een vlammenwerper op een reusachtige ketel. Terwijl toetsenist Christian Lorenz, in de pot, het vuur probeerde te ontwijken.

Kannibalisme. Incest. Fascisme. Porno. Nooit schuwde Rammstein de taboes. Altijd was er wel een onderwerp dat de provocerende Oost-Berlijners met graagte flink over de rand omarmden. In de clip van de nieuwe single ‘Deutschland’ toonden ze zich als Joodse gevangenen in een strop in een Duits concentratiekamp.

Voor de sentimentele ballade ‘Engel’ verschenen de bandleden op een minipodium midden in het publiek. De bandleden zongen luidkeels, enkel begeleid door twee pianisten. En door het voltallige publiek. Om vervolgens in drie opblaasbootjes terug te ‘varen’ óver datzelfde publiek, als vluchtelingen over de Middellandse Zee naar Europa. Natuurlijk volgde het nieuwe ‘tanzmetall’-nummer Ausländer.  Lindemann ging tijdens ‘Pussy’ nog even op een kanon zitten - of een gigantische fallus. En warempel: hij ejaculeerde minutenlang wit schuim over het publiek. 

Oorverdovende knal

Lang kreeg Rammstein de kritiek telkens hetzelfde repertoire af te draaien. In mei brachten ze dan eindelijk na tien jaar stilte het naamloze zevende album uit. En dat bleek geen makkelijk excuus voor een forse stadiontour, bijna al het nieuwe werk kwam live voorbij.

Maar het verschil in respons op ‘Mein Herz Brennt’ (2001) en even daarvoor ‘Zeig Dich’ was immens. ‘Radio’, ‘Ausländer’ en ‘Deutschland’ hebben de fans al wel in hun harten gesloten. Ze zongen gewoon mee: “Deutschland, Deutschland, über allen”.

Natuurlijk, de show was ook nu weer minutieus gepland. Maar dat kan ook niet anders als je zo als een rund wil stunten met vlammenwerpers op gitaarhalzen en eigen rug. En wat klonken de industriële synthesizer- en gitaarriffs strak, de bassdrums van Christoph Schneider deden aan als een continue beschieting. 

Na afsluiter ‘Ich Will’ schudde een oorverdovende knal het publiek uit de Rammsteindroom (of nachtmerrie – zo u wilt). Verdwaasd, overdonderd gingen ze naar huis, onder de koude douche, de barbecuegeur uit de haren wassend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden