RecensieKlassiek

Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor vieren jubileumfeestje met wel heel weinig feestgangers

In een uitverkocht, maar schrikbarend leeg TivoliVredenburg leidde Karina Canellakis het Radio Filharmonisch Orkest in het 75-jarig jubileumconcert.Beeld Esther de Bruijn

Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor speelden De Graaff, Sibelius en Brahms voor hun jubileumconcert in Utrecht. Ondanks de lege zaal verkeerde het RFO duidelijk in prima conditie.
★★★★

Het 75-jarig jubileumconcert van het Radio Filharmonisch Orkest (RFO) en het Groot Omroepkoor was compleet uitverkocht. Toch was de grote zaal van TivoliVredenburg in Utrecht schrikbarend leeg. Hoe lang moeten we nog tegen dergelijke lege, ‘uitverkochte’ zalen aankijken? Zo werd het een jubileum zonder veel feestgedruis, een partijtje van niks eigenlijk. Niet vanwege het aangebodene, maar vanwege die bedroevend lege zaal.

Het RFO en het Groot Omroepkoor zijn de enige twee overgebleven radio-ensembles uit de rijke geschiedenis van de publieke omroep, beide opgericht na de oorlog. Zeker, het Metropole Orkest is er ook nog, maar dat is uit het omroepbestel gestapt en kon op een haar na gered worden en zelfstandig verder gaan. Roland Kieft, directeur van beide ensembles, noemde in zijn openingsspeech de verdwenen omroeporkesten nog maar eens op. Maar liefst vijf stuks zijn er dat, allemaal wegbezuinigd. “We missen ze nog elke dag”, zei Kieft. Hij riep op om zuinig te zijn op de publieke omroep en prees de NTR en de AvroTros, die volgens hem hun nek uit steken om live klassieke muziek op de radio mogelijk te maken.

En zo is het. Dit concert onder leiding van chef-dirigent Karina Canellakis kon vrijdag live op NPO Radio 4 beluisterd worden. Omdat het jubileum vanwege de pandemie minder grootschalig gevierd werd, moest componist Jan-Peter de Graaff zijn groots bezette stuk ‘Event-Horizon’ in korte tijd vervangen door iets kleiners. Dat werd ‘Les Cymbales Sonores’, een nogal lawaaiige en richtingloze compositie voor kamerkoor en -orkest van vijf minuten, gezet op de tekst van psalm 150. Het beklijfde helaas niet.

‘De mensen glijden in het ongewisse’

Canellakis, die haar - nogal gemankeerde - tweede seizoen als chef-dirigent begint, bewees zich daarna in Sibelius’ Derde symfonie. Was ze in het eerste deel nog overdreven energiek bezig met ‘de maat slaan’, in de delen erna liet ze de teugels vieren en doemden de niet-afgebakende vergezichten van Sibelius op. Vooral het tweede deel was een hoogtepunt (schitterende klarinetten) met dat heerlijk melancholisch voortsjokkende thema. Het RFO verkeerde duidelijk in prima conditie en heeft hoorbaar nieuwe energie gekregen van hun nieuwe chef.

Het ietwat uitgedunde Groot Omroepkoor excelleerde daarna in Brahms’ ‘Schicksalslied’, een toepasselijk stuk voor deze tijden. De mensen glijden in het ongewisse, heet het in de tekst van Friedrich Hölderlin. Canellakis bouwde het geheel met vernuft en aandacht voor details op. Na een verstilde orkestprelude, voegde het koor zich magistraal in de door Canellakis geboetseerde klank en liet de ‘heilige Saiten’ vervoerend mooi trillen. En hoe etherisch het slot ook klonk, het doodsritme op die stille pauken vertelde een ander verhaal over het lot van ons mensen.

Improvisatie-opera ‘Faust’ is knotsgekke potpourri én dankzij corona een bijzonder debuut

Grootse opera’s zijn niet coronaproof, daarom zet De Nationale Opera de deur open voor het experiment. Jonge makers mengden ‘Faust’ met kinderliedjes, elektronische muziek, aria’s, Roemeense volksmuziek en ‘vergeten verhalen’. Trouw sprak met muzikaal leider en componist Manoj Kamps.